چت

نوسان دلار رمق بابانوئل را گرفت

با نزدیکی به ایام شب سال نو میلادی، حال و هوای خیابان میرزای شیرازی تغییر کرده، اما فروشندگان تزئینات کریسمس مدعی هستند که نوسانات نرخ دلار بر داد و ستد بازار تاثیر به‌سزایی داشته است.

نوسان دلار رمق بابانوئل را گرفت

به گزارش فولاد24 و به نقل از ایسنا، هر ساله با نزدیکی به شب سال نو میلادی، برخی از خیابانهای شهر تهران همچون خیابان میرزرای شیرازی حال و هوای تازه‌ای به خود می‌گیرند.

خیابان میرزای شیرازی که در اطراف خود بسیاری از هموطنان ارامنه را جای داده، هر ساله با نزدیک شدن به کریسمس و شب سال نو میلادی، به عرضه‌ی محصولات مرتبط با این ایام می‌پردازد. درخت کر یسمس، عروسک بابا نوئل و دیگر تزئینات شب سال نو میلادی کاملا به صورت وارداتی تامین می‌شود؛ از این رو قیمت‌گذاری این محصولات ارتباط تنگاتنگی با نرخ دلار دارد. اغلب این محصولات از کشورهای چین ، ترکیه و ایتالیا خریداری و به ایران وارد می‌شود.

یکی از فروشندگان خیابان میرزای شیرازی تهران در این باره می‌گوید:"سفارش‌گذاری محصولات مرتبط با شب سال نو در اردیبهشت ماه انجام شده که در آن زمان ارزش دلار بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان بود ولی امسال به دلیل رشد قابل توجه نرخ دلار، قیمت محصولات افزایش یافته است، اما برای آنکه کسب و کار ادامه داشته باشد، این افزایش قیمت‌ها آنچنان لحاظ نشده و محصولات به قیمت‌های سال گذشته عرضه می‌شود."

بررسی‌های میدانی نشان از آن دارد که قیمت درخت‌های کریسمس و عروسک‌های بابانوئل از ۳۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون متغیر است که این قیمت‌ها نسبت به سالهای گذشته رشد آنچنانی نشان نمی‌دهد. در کنار هموطنان ارامنه، دیگر هموطنان نیز برای تزئیین منازل و شرکت‌های خود محصولات تزئینی ایام کریسمس را خریداری می‌کنند.

یکی از فروشندگان این محصولات می‌گوید:"شرکت‌های طراحی، طراحان داخلی و فروشندگان سطح شهر برای تزئین و دکوراسیون ویترین مغازه‌های خود محصولات تزئینی ایام کریسمس را خریداری می‌کنند. در سالهای گذشته واحدهای فروشگاهی خیابان میرزای شیرازی در ویترین مغازه‌های خود اجازه‌ قرار دادن درخت کریسمس یا عروسک بابانوئل را نداشتند، اما امسال منعی از سوی نهادهای نظارتی اعمال نشده و فروشندگان می‌توانند محصولات خود را برای فروش در معرض دید قرار دهند."

یکی دیگر از فروشندگان در پاسخ به این سوال که برخی ها مدعی‌اند بیشترین حجم تقاضای خرید این محصولات مربوط به هموطنان ارامنه است گفت:"در سال جاری آنچنان داد و ستدی در سطح بازار انجام نمی‌شود و افراد غیر ارامنه که فرزندان خود را در خارج از ایران به دنیا آورده‌اند نیز برای خرید عروسک بابانوئل و درخت کریسمس مراجعه می‌کنند."

منبع:ایسنا

×