چت

لایحه مالیات بر مجموع درآمد در راه هیئت دولت

معاون وزیر اقتصاد با بیان این که بررسی لایحه مالیات بر مجموع درآمد حداکثر تا 20 دی ماه در وزارت اقتصاد به اتمام می رسد، از شفاف شدن همه درآمدهای افراد در این قالب نظیر درآمد حاصل از سود سپرده های بانکی و سهام خبر داد

لایحه مالیات بر مجموع درآمد در راه هیئت دولت

معاون وزیر اقتصاد افزود: برخی درآمدها با نرخ صفر یا از یک سقفی بالاتر مشمول مالیات می شوند. وی در تشریح معافیت های ذیل این پایه مالیاتی اظهار کرد: برای همه افراد، علاوه بر معافیت پایه، بخشی از هزینه‌های درمان و آموزش خانواده نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته خواهد شد.به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی دهقان دهنوی از آماده شدن لایحه مالیات بر مجموع درآمد (PIT) تا حداکثر بیستم دی ماه خبر داد. دهنوی با بیان این که مالیات بر مجموع درآمد، مالیات ستانی را اصلاح می کند، اظهار کرد: بر این اساس، درآمدهای به دست آمده از محل‌های متعدد یک فرد شامل حقوق، املاک، سرمایه و دیگر فعالیت‌ها، مشمول مالیات مجموع درآمد می‌شود که هم اینک این گونه نیست. دهنوی با ارائه مثالی اظهار کرد: هم اکنون فرض کنید یک فرد از سه محل مختلف درآمدهایی دارد؛ 1- حقوق می‌گیرد که از معافیت مالیاتی پایه برخوردار است 2- خانه اضافه داشته که اجاره می‌دهد و از محل آن درآمدی دارد که تا 150 مترمربع از معافیت مالیاتی استفاده می‌کند و 3- ملکی دارد که از محل فروش آن عایدی کسب کرده است. اگر بخواهیم تک تک این درآمدها را در نظر بگیریم مشمول معافیت مالیاتی بوده یا مالیات کمی می‌پردازد. با این وصف اگر مجموع درآمدها را در نظر بگیریم درآمد زیادی دارد که مشمول نرخ مالیات بیشتر می‌شود، مثلاً از 10 درصد باید 20 یا 30 یا هر عدد بالاتر دیگری مالیات بپردازد.

جزئیات مالیات بر مجموع درآمد

وی در تشریح جزئیات این لایحه، بخشی از آن را مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه دانست که به طور کلی به مالیات بر مابه التفاوت قیمت یک دارایی سرمایه ای در هنگام فروش، نسبت به زمان خرید اطلاق می شود. دهنوی همچنین به سامان دهی معافیت های مالیاتی در این لایحه اشاره کرد و گفت: بر این اساس، معافیت ها هدفدار، محدود و مدت دار خواهند شد تا در نهایت بتوانند درآمد مالیاتی ایجاد کند. وی پاسخی به یک پرسش پرتکرار مبنی بر این که «از محل لغو معافیت های مالیاتی حداقل 100 هزار میلیارد تومان مالیات به دست می آید»، داد و گفت: صرف نظر از صحت و سقم این برآورد، فرض کنید همه معافیت‌ها لغو شود، در آن صورت، به اندازه همه این معافیت‌ها مالیات حاصل نخواهد شد. چرا که برخی فعالیت‌ها توجیه‌پذیری اقتصادی خود را به واسطه حذف معافیت‌ها از دست می‌دهند. بنابراین امکان این وجود دارد که سرمایه از جایی به جای دیگر منتقل شود.

وی درباره معافیت های مالیاتی در قالب مالیات مجموع درآمد گفت: در این لایحه پیش‌بینی شده تا برای همه افراد، علاوه بر معافیت پایه، بخشی از هزینه‌های درمان و آموزش خانواده نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شود. حتی ممکن است فردی در احتساب پایه های درآمدی، مالیات بیشتری نسبت به مالیات بر مجموع درآمد داده باشد که در این صورت مازاد مالیات پرداختی را برمی‌گردانیم، چرا که در این مدل طبقات پایین و کم درآمد مالیات کمتری می‌پردازند.طبق اظهارات معاون وزیر اقتصاد، مالیات مجموع درآمد، شامل درآمدهایی مانند سود سپرده های بانکی و سود سهام نیز خواهد شد و همگان در قالب این مالیات، باید اظهارنامه درآمدهای کسب شده را ارائه دهند. با این حال، اظهارشدن درآمدها لزوماً به معنای تعلق مالیات به آن ها نیست چرا که برخی درآمدها با مالیات نرخ صفر پیشنهاد شده است یا این که از یک سقف درآمدی به بالاتر مشمول مالیات شده اند.

خراسان

دیدگاه ها
×