چت

فولاد سازان ۳.۴ میلیون تن شمش تولید کردند

بررسی عملکرد هشت واحد بزرگ فولاد سازی در دوره ۲ ماهه نخست امسال گویای تولید سه میلیون و ۴۲۴ هزار و ۶۷۴ تن است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یک درصدی را نشان می دهد.

فولاد سازان ۳.۴ میلیون تن شمش تولید کردند

برپایه داده‌های آماری مورد بررسی، فولاد آلیاژی (یزد) با تولید ۸۵ هزار و ۱۰۶ تن شمش فولاد آلیاژی در ۲ ماهه ابتدایی امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ رشد ۴۲ درصدی را در بین هشت واحد فولاد ساز کشور ثبت کرد که بالاترین میزان در بین واحدهای یاد شده است.

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود شرکت‌ها و کشورهای برتر فولادساز جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را معرفی کرد که براساس آن ایران از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ به رتبه یازدهم در سال ۲۰۱۸ ارتقا یافت. بر این اساس تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسید. برپایه این بررسی، جایگاه «کشورها و شرکت‌های» تولید کننده فولاد منتشر شده که طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۸ میلادی تولید فولاد ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ۲ پله ارتقا یافت.

نکته قابل توجه اینکه کشورمان از نظر میزان تولید، هم ردیف ایتالیا در رتبه دهم قرار دارد، اما تداوم تولید در این محدوده، آن کشور را در جایگاه دهم نگه داشته است و ایران در رتبه بندی ماهانه ۲۰۱۸ توانسته بود در برخی از ماه‌ها، رتبه دهم را از آن خود سازد. همچنین سازمان ایمیدرو با تولید ۱۶ میلیون و ۷۹۰ هزار تن فولاد در جایگاه نوزدهمین فولادساز برتر جهان ایستاد در حالی که پیش از این در سال ۲۰۱۷ با تولید ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در رتبه ۲۱ جهان قرار داشت.

این بررسی نشان می‌دهد سه مجتمع بزرگ فولاد سازی (مبارکه، خوزستان و ذوب آهن) در ۲ ماهه نخست امسال به ترتیب با یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۷۶۰ تن، ۶۴۵ هزار و ۸۱۲ تن و ۴۲۱ هزار و ۱۹۵ تن تولید داشتند که بالاترین میزان تولید شمش را به خود اختصاص دادند. کارخانه‌های فولاد چادرملو و آهن وفولاد ارفع (یزد) در ۲ ماهه امسال بعد از فولاد آلیاژی به ترتیب ۲۵ و ۲۴ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثبت کردند.

برابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال ۹۷ در مجموع ارزش صادرات شمش فولادی به عنوان مهمترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی ۲ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار به وزن ۵.۵ میلیون تن بود، ارزش محصولات طویل فولادی صادراتی یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار و محصولات تخت فولادی هم به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار صادر شده بود.

پارسال ظرفیت فولاد سازان کشور از سوی وزارت صنعت ۳۵ میلیون تن اعلام شد که میزان تولید نیز به حدود ۲۵ میلیون تن رسید. قرار است ظرفیت فولاد کشور در افق چشم انداز ۱۴۰۴ به رقم ۵۵ میلیون تن برسد که تا این رقم ۲۰ میلیون تن اختلاف وجود دارد.

منبع:ایرنا

×