چت

فولاد در انتظار توازن بازار

در بازار فولاد شرایط فارغ از اتفاقات تجاری و توافقات بین ترامپ و شی جین‌پینگ بیشتر به رفتار بازاری چین بستگی دارد. اینکه عرضه و تقاضا در بازار چین در سال جاری به چه شکلی تغییر یابد روی بازار این فلز مهم اثرگذار است.

  فولاد در انتظار توازن بازار

در بازار فولاد شرایط فارغ از اتفاقات تجاری و توافقات بین ترامپ و شی جین‌پینگ بیشتر به رفتار بازاری چین بستگی دارد. به هر حال شدت جنگ تجاری بین دو کشور احتمالا کاهش خواهد یافت، اما سوالی که وجود دارد اینکه برنامه‌های دولت چین برای رونق زیرساخت‌ها در این کشور و سیاست‌هایی که در زمینه کاهش ظرفیت‌های تولید فولاد در پیش گرفته است چه مسیری را برای فولاد رقم خواهد زد.

کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند بعد از آنکه چین مسیر جدیدی را برای بازار داخلی فولاد خود تعریف کرد و تصمیم گرفت بیشتر تولید داخلی فولاد در داخل کشور برای رونق زیرساخت‌ها به کار گرفته شود و صادرات فولاد این کشور کاهش یابد و از طرفی بعد از آنکه دولت تصمیمی مبنی بر کاهش ظرفیت‌های تولید گرفت عملا انتظار می‌رفت بازار جهانی فولاد دچار یک دگرگونی عظیم شود، زیرا از یکسو صادرات فولاد چین کاهش می‌یافت و از طرفی تقاضا برای برخی مواد اولیه نیز باید کاهش می‌یافت اما آنچه در عمل اتفاق افتاد افت قیمت فولاد به دنبال سایر انواع محصولات پایه در بازارهای دنیا بود و تغییر مسیر تقاضای برخی مواد اولیه از انواع کم‌عیار به پرعیار آن بود. به عبارتی تولیدکنندگان چینی تلاش کردند بدون کمترین نوسان جدی در این حوزه تعادل را در هر دو بخش عرضه و تقاضا برقرار کنند.

در فاصله ۶ ماه مسائل سیاسی و تجاری بین دو کشور چین و آمریکا باعث شده بود تا رویه عرضه و تقاضا از شکنندگی بالایی برخوردار شود، اما به نظر می‌رسد اکنون زمان آن است که با افت تنش‌های تجاری دولت چین تلاش خود را برای توازن بخشی به ارکان بازار به کار ببندد. در گزارش پیشین نیز اشاره کردیم که خلاصه مرور وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد به‌عنوان دو بازار وابسته نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ تولید فولاد در سطح جهانی رشدی معادل 5/3 درصدی را نسبت به سال قبل از آن داشته و این در حالی است که مصرف فولاد هم به میزان 3/6 درصد در همین سال افزایش پیدا کرده است. اما در ادامه در سال ۲۰۱۸ شاهد رشد 0/5 درصدی در تولید فولاد و رشد 1/3 درصدی در مصرف آن بودیم. به عبارتی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن شاهد کاهش در رشد تولید و مصرف هستیم. عوامل مختلفی بر این دو عامل موثر بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به سیاست‌های انقباضی ایالات متحده آمریکا در تجارت جهانی و اعمال تعرفه روی کامودیتی‌هایی از جمله فولاد اشاره کرد.

در این زمینه کارشناسان معتقدند برای سال جاری شی‌جین‌پینگ در دو زمینه بازار مصرف داخلی فولاد چین و پروژه‌هایی که درخصوص این طرح و طرح‌های مشابه ایجاد خواهد شد تمرکز بیشتری خواهد کرد و یک تقسیم‌بندی بازار دقیق‌تری بین آمریکا و چین در ابتدای سال ۲۰۱۹ از نظر تفکیک بازارهای کلان (ازجمله در زمینه فولاد) صورت خواهد گرفت.

منبع:دنیای اقتصاد

×