چت

فلزات صنعتی؛ برنده بازارهای مالی و کالایی

فلزات صنعتی ظرف هفته منتهی به‌ روز جمعه دوم دسامبر برنده بازارهای مالی و کالایی دنیا شدند. در حالی که اظهارنظرهای جدید جروم پاول، داده‌‌‌های اشتغال آمریکا، اخبار بروز ناآرامی در چین و احتمال کاهش محدودیت کرونایی در این کشور به نوسان قیمتی در بازارهای مالی و کالایی دنیا منجر شد، مجموع این سیگنال‌‌‌ها از رشد بهای فلزات پایه حمایت کرد. به این ترتیب، ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه دوم دسامبر، شاخص قیمت فلزات در بورس لندن با ثبت رشد هفتگی ۹۵/ ۴درصدی به ۳‌هزار و ۹۶۴واحد رسید.

فلزات صنعتی؛ برنده بازارهای مالی و کالایی

به گزارش «اکوایران»، چین ظرف هفته گذشته صحنه اعتراضات گسترده مردمی بود. بخشی از این اعتراضات در واکنش به سیاست کرونا صفر و محدودیت‌های کرونایی در شهرهای بزرگ چین به وقوع پیوست. بازارهای کالایی در واکنش به این موج اعتراضی ظرف روز ابتدایی بازگشایی هفته یعنی دوشنبه ۲۸نوامبر با کاهش نرخ مواجه شدند. بروز اعتراضات بی‌‌‌سابقه در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی با ایجاد واهمه از کاهش تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها زمینه افت بهای آنها را فراهم کرد که فلزات پایه نیز از این عقبگرد قیمت بی‌‌‌نصیب نماندند. البته دولت چین به‌سرعت وارد عمل شد و با وعده کاهش محدودیت کرونایی بخشی از ناآرامی در این کشور را کنترل کرد. در عین حال، سیاست‌‌‌های انبساطی دولت برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد نیز ادامه یافت؛ از جمله آنکه نسبت ذخیره الزامی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات کاهش یافت و به این ترتیب سیگنال چینی برای بازارها مجددا افزایشی رقم خورد.

سقوط شاخص دلار آمریکا، سیگنال دیگری بود که از رشد بهای فلزات صنعتی از اواسط هفته جاری حمایت کرد. شاخص دلار آمریکا این هفته تا ۴/ ۱۰۴واحد عقب نشست که این رقم کمترین میزان این شاخص پس از روزهای ابتدایی ژوئیه امسال بود. سقوط ارزش شاخص دلار آمریکا حمایت موثری از رشد بهای کامودیتی‌‌‌ها داشت. اظهارنظرهای جروم پاول مبنی بر کاهش احتمالی سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو و احتمال رشد حداکثر ۵۰واحددرصدی نرخ بهره به جای افزایش ۷۵واحددرصدی در نیمه ماه دسامبر و توقف رشد نرخ بهره در ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ عامل اصلی سقوط شاخص دلار آمریکا و بازگشت اقبال به بازارهای مالی و کالایی دنیا بود.

البته ظرف روز جمعه دوم دسامبر داده‌‌‌های اشتغال و دستمزد آمریکا نیز بهتر از انتظار و افزایشی اعلام شد. این داده‌‌‌ها اخباری خوشی از وضعیت اقتصادی آمریکا و فاصله از بروز رکود به همراه داشت و بنابراین از رشد بهای فلزات صنعتی حمایت کرد. اما فعالان بازارهای مالی آمریکا، پس از انتشار این داده‌‌‌ها، دچار واهمه از افزایش بیشتر رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو برای ماه دسامبر شدند و از موقعیت تهاجمی خود در بازار اندکی عقب نشستند.


بازگشت باثبات فلز سرخ به مسیر رشد


مس این هفته در بورس فلزات لندن مجددا به کانال قیمتی ۸‌هزار دلاری بازگشت و در معاملات نقدی تا روز جمعه دوم دسامبر تا ۸‌هزار و ۳۴۲دلار به‌ازای هر تن اوج گرفت. همچنین این فلز در معاملات آتی کامکس تا ۸۴/ ۳دلار به‌ازای هر پوند اوج گرفت که این رقم بیشترین نرخ فروش آن ظرف دوهفته گذشته بود. سیگنال‌‌‌های اقتصادی و سیاسی چین و آمریکا با احتمال بهبود تقاضا برای این فلز از رشد بهای آن حمایت کرد. در عین حال، همچنان میزان عرضه معدنی مس محدود بود که این موضوع نیز از رشد بهای فلز سرخ حمایت می‌کند. میزان استخراج مس از سوی شیلی، به‌‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی این فلز، در سال‌جاری میلادی کاهش ۶درصدی داشت. در عین حال، اعتراضات در معادن پرو نیز روند تولید و عرضه از سوی این کشور را مختل کرده و به این ترتیب بازار با کسری محسوس عرضه مس روبه‌روست. اگرچه ظرف روزهای اخیر مس در بازارهای جهانی به مسیر رشد نرخ بازگشت، اما نرخ فروش آن نسبت به بهای فروش در زمان مشابه سال قبل کاهش ۸/ ۹درصدی داشته است.

حمایت سیگنال‌‌‌های عرضه از نوسان نرخ آلومینیوم


آلومینیوم نیز ظرف یک‌هفته اخیر به مسیر رشد نرخ بازگشت؛ به نحوی که این فلز در معاملات آتی کامکس ظرف روز پایانی هفته با نرخ ۲‌هزار و ۵۴۵دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از نیمه ژوئن امسال بود. احتمال رشد تقاضا برای این فلز با توجه به سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی چین و محدودیت بورس فلزات لندن در پذیرش شمش آلومینیوم با مبدا روسی مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری قیمتی در بازار فلز نقره‌‌‌ای بود./ دنیای اقتصاد

×