چت

فخاس به دنبال کسب جایگاه برتر در تامین زنجیره ارزش فولاد کشور است

شرکت فولاد خراسان به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی در تامین زنجیره ارزش فولاد شرق کشور، برای مهار تورم و تحقق شعار سال ۱۴۰۲ در جهت رشد تولید، اقدامات خود را آغاز کرده است. با توجه به نقش بسیار مهم این شرکت در صنعت فولاد، نقشه راهی که توسط مدیریت عامل این شرکت تبیین شده است، به منظور برنامه‌ریزی و استراتژی برنامه‌ای تولیدی این شرکت برای سال جدید بسیار حائز اهمیت است.

فخاس به دنبال کسب جایگاه برتر در تامین زنجیره ارزش فولاد کشور است

شرکت فولاد خراسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولاد در شرق کشور، دسترسی بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان به ذخایر سنگان (عسلویه معدنی) دارد.

این معدن به‌عنوان منبع مهمی در تأمین مواد اولیه برای این شرکت و سایر تولیدکنندگان فولاد در منطقه شناخته شده است. به همین دلیل، فولاد خراسان با داشتن دسترسی به این منابع، در زمینه تأمین مواد اولیه برای صنعت فولاد در شرق کشور به‌خوبی عمل می‌کند.

این شرکت در جهت رسیدن به زنجیره تولید متوازن و رفع مخاطرات تامین برای حلقه‌های نهایی تولید در سال جدید قصد دارد تا با سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای رفع محدودیت‌های تامین انرژی در سال ۱۴۰۲ هر گونه مخاطرات احتمالی و ریسک‌های بر سر راه تولید را به حداقل برساند.

علاوه بر این، فولاد خراسان در زمینه فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی نیز گام‌هایی را برداشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تامین آب از طریق پروژه پساب نیشابور اشاره کرد. این شرکت فولادی در شرق کشور، در حوزه تامین آب؛ پساب شهر نیشابور را براساس یک قرارداد ۲۵ ساله به عهده گرفت که عملیات اجرایی سه فاز اول آن آغاز شده است. سرمایه‌گذاری مجتمع فولاد خراسان در این طرح به میزان ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآورد است.

فولاد خراسان علیرغم سختی تامین انرژی و مشکلات ناشی از آن برای صنایع فولاد خراسان رضوی در زمستان و تابستان سال گذشته که توقف اجباری در روند تولید را به دنبال داشت، توانست نقش ارزش‌آفرینی خود را در ارزش سهم «فخاس» حفظ کند. ارزش ذاتی که همچنان سهامداران و سرمایه‌گذاران به این سهم به‌عنوان یک سهم ارزشی نگاه می‌کنند.

مجتمع فولاد خراسان برنامه‌های تولیدی خود را برای سال جدید، در تأمین پایدار و تکمیل حلقه‌های اولیه مواد در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق بتواند علاوه بر به حداقل رساندن چالش‌های تامین انرژی بر سر راه صنایع کمک شایانی در زمینه اشتغالزایی در سطح منطقه ایفا نماید.
فولادخراسان
در سال های تحریم راهکارهایی وجود داشت که با تدبیر و برنامه‌ریزی گذر از بحران را فراهم می کرد، مدیریت صحیح و برنامه ریزی کارشناسی شده می تواند یکی از راهکارهایی باشد که در شرایط بحرانی به کمک مدیران برای پیشبرد اهداف بیاید.

شرکت مجتمع فولاد خراسان در فروردین ماه به درآمد فروش ۵۹۰ میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل ۴۶% کاهش و نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته ۳۹% کاهش را نشان می دهد. مقدار تولید و فروش محصولات سبک ساختمانی فخاس در فروردین ماه نسبت به اسفند ماه به ترتیب ۲۷% افزایش و ۶۶% کاهش داشته است. نرخ محصولات سبک ساختمانی نسبت به ماه گذشته ۱۰% افزایش داشته است.

عمده ترین پروژه‌ توسعه‌ای مجتمع فولاد خراسان، احداث کارخانه کنسانتره سازی ۲/۵ میلیون تنی سنگان می‌باشد که تجهیزات آن در خارج از کشور در حال ساخت و آماده‌سازی است و امیدواریم در سال جاری (۱۴۰۲) به مدار تولید فولاد خراسان اضافه شود تا زنجیره تولید فولاد؛ از کنستانتره سازی، گندله‌سازی تا دو واحد فولادسازی، دو واحد احیا و نهایتا خط نورد تکمیل بشود.

در سایر طرح‌های توسعه‌ای می‌توان به افزایش توان واحد احیا از ۸۰۰ هزارتن به یک میلیون و ۱۰۰ تن اشاره کرد که مناقصات خرید تجهیزات آن انجام شده است.

محور برنامه‌های تولیدی فولاد خراسان برای سال جدید، تأمین پایدار و تکمیل حلقه‌های اولیه مواد است تا از این طریق بتواند علاوه بر به حداقل رساندن چالش‌های تامین انرژی بر سر راه صنایع کمک شایانی در زمینه اشتغالزایی در سطح منطقه ایفا نماید.

برای حصول به این نتیجه دو ویژگی «چالشی بودن» و «قابلیت حصول» به عنوان برنامه‌های کاری و استراتژی برنامه‌ای تولیدی مجتمع فولاد خراسان برای سال ۱۴۰۲ مطرح شده است. به این معنی که شرکت از کارکنان و طراحان برنامه‌ای خود انتظار دارد که با مواجهه با چالش‌های مختلفی در زمینه تولید فولاد، به اهداف شرکت نزدیک شوند و همچنین با بهره‌گیری از قابلیت حصول خود، به بهبود و افزایش تولید فولاد بپردازند.

مدیریت فولاد خراسان معتقد است: «اگر مشکلات مربوط به انرژی حل بشود قرار است واحد گندله سازی هم از ۲/۵ میلیون تن به ۳/۴ میلیون تن افزایش ظرفیت داشته باشد.»

در کنار افزایش تولید، نقش کیفیت محصولات تولیدی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل فشار رقابتی و تلاش برای افزایش سهم بازار، تمرکز خود را بر روی حجم تولید قرار می‌دهند، اما برای تضمین بقای بلندمدت و رشد پایدار، تمرکز بر روی کیفیت تولیدات و توسعه محصولات با کیفیت بالا، امری بسیار حیاتی است.

در همین راستا، مدیرعامل فولاد خراسان معتقد است که حجم میزان تولیدات فولاد مهم نیست بلکه میزان تولید محصولات باکیفیت فولادی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و در این مسیر باید گام‌هایی را به سمت تولید فولاد سبز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از توان تولید داخل در راستای بومی‌سازی آغاز کرد.

توجه به تولید فولاد سبز و استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این روند باعث می‌شود تا علاوه بر تأمین نیازهای بازار، به حفاظت از محیط زیست و کاهش تأثیرات منفی صنعت فولاد بر محیط زیست نیز توجه ویژه‌ای شود.

به نظر می‌رسد که با اتخاذ این روندها، شرکت‌ها می‌توانند در مسیر توسعه اقتصادی با بازده بالاتر حضور داشته باشند و به ارزش بیشتری برای جامعه ارائه دهند.

شرکت فولاد خراسان با هدف مهار تورم و رشد تولید، برنامه‌های کاری و استراتژی برنامه‌ای تولیدی خود را برای سال جدید تعریف کرده است و از کارکنان و طراحان برنامه‌ای خود انتظار دارد که با چالشی بودن و بهره‌گیری از قابلیت حصول خود، به اهداف شرکت نزدیک شوند.

فولاد خراسان محصولات خود را با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید تحت بالاترین استاندارد ملی و بین المللی تولید و در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می کند.

محصولات این شرکت شامل میلگرد ساده، میلگرد آجدار مارپیچ ، میلگرد آجدار جناغی، نبشی و ناودانی، شمش فولادی، آهن اسفنجی، تسمه، بریکت، چهارگوش و شش گوش می باشد.

ظرفیت تولید سالانه این مجموعه ۴٫۱ میلیون تن است. فولاد خراسان تاکنون ۹۹ درصد برنامه فروش داخلی میلگرد و ۸۴ درصد برنامه فروش شمش خود را محقق کرده است. محصولات شرکت از طریق بورس کالا کشف قیمت شده و به فروش می رسد./ افق تهران

×