چت

زیان ۷میلیارد دلاری فولادی‌ها از قطع برق و گاز

معاون فروش فولاد خراسان از افت و قطعی گاز این مجتمع و کاهش تولید محصولات فولادی این مجتمع بزرگ در شمالشرق کشور خبر داد.

زیان ۷میلیارد دلاری فولادی‌ها از قطع برق و گاز

حسین بختیاری با اشاره به قطعی گاز مجتمع فولاد خراسان افزود: گاز مجتمع فولاد خراسان حدود یک ماه است که قطع شده و مواقعی مجتمع فقط با ۵۰درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اصلا مشخص نیست تا چه زمانی گاز مجتمع فولاد خراسان قطع خواهد بود و گفته شده تا زمانی که هوا سرد است قطعی گاز ادامه خواهد داشت و کماکان این مشکل ادامه دارد.

این فعال صنعتی، علت قطعی گاز را افت فشار خط لوله شمالشرق کشور عنوان کرد و گفت: مجتمع فولاد خراسان گاز خود را از خط لوله شمالشرق کشور تامین می‌کند و این خط افت فشار زیادی دارد عملا مجتمع فولاد خراسان نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد. خط لوله شمال‌شرق پیشتر هم افت فشار داشت اما کمبود گاز با واردات گاز از ترکمنستان رفع می‌شد.

وی افزود: منابع گازی در سرخس هم نیاز به بهینه‌سازی دارد تا افت فشار رفع شود و چون معضل افت فشار قابل حل نیست، بیشترین ضربه از کمبود وقطعی گاز به فولاد سبزوار وارد شده و کاهش تولیدات این مجتمع را به کمتر از ۵۰ درصد رسانده است.

معاون فروش فولاد خراسان با اشاره به قطعی برق در تابستان ادامه داد: در تابستان نیز مجتمع فولاد خراسان با قطعی برق مواجه بود وآسیب و صدمات مالی زیادی به این مجتمع وارد آمد و قطعی برق و گاز شامل تمام فولادسازان کشور خواهد شد و آنها نمی‌توانند با ظرفیت واقعی خود فعالیت داشته باشند و قطعا صدمان جبران ناپذیر مالی نیز باید متحمل شوند. دستکم تا سه سال آینده مشکل برق و گاز وجود خواهد داشت وکشور نیز به ظرفیت اسمی تولید در فولادسازی نخواهد رسید.

وی گفت: طبق برآوردهای اولیه صدمه و ضرر مالی فولادسازان در ایام تابستان وهمزمان با قطعی برق رقمی حدود ۷ میلیارد دلار بود که رقم چشمگیری است./روزگارمعدن

×