چت

رکود به بازار شمش فولاد نیز رسید.

رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا با کمترین حجم معامله در ۱۴ هفته اخیر خود روبه‌رو شد. برخلاف هفته‌های قبل که انگیزه‌های صادراتی و سیگنال مثبت نرخ جهانی فولاد موثرتر از سیگنال‌های منفی ارزی و تعدیل انتظارات تورمی بود، سقوط محسوس بهای دلار در روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت به پا پس کشیدن بخشی از خریداران شمش فولاد انجامید.

رکود به بازار شمش فولاد نیز رسید.

همچنین بازار آزاد مقاطع طویل فولادی نیز متاثر از سیگنال‌های ارزی با تعمیق رکود روبه‌رو شد. در این شرایط افت محسوس حجم معاملات مقاطع طویل فولادی برای امروز قابل پیش‌بینی است.
  کمترین تقاضا در ۱۴ هفته گذشته
افت محسوس نرخ ارز در روزهای ابتدایی هفته جاری مهم‌ترین سیگنال اثرگذار در تمامی بازارهای کالایی کشور از جمله بخش فولاد بود که توانست اثر خود را در رینگ معاملاتی شمش فولاد در روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت برجا بگذارد. پس از نیمه فروردین امسال، سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین نرخ ارز را در بازار کشور نزولی کرد؛ در عین حال شواهدی از تعدیل انتظارات تورمی نیز به چشم می‌خورد که مجموع این دو پارامتر به ایجاد فضای رکودی در بسیاری از بازارها انجامید. اما در این مدت (از هفته ابتدایی فروردین تا هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت امسال) رینگ معاملاتی شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا با رکود روبه‌رو نشده بود و برخلاف بسیاری از بازارها از جمله معاملات مقاطع طویل فولادی، خریداران استقبال خوبی از عرضه‌های هفتگی داشتند. همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شد، استمرار تقاضا در این بازار در شرایطی که بازار داخلی محصولات نهایی در رکودی سنگین مصرفی و سرمایه‌ای به سر می‌برد عمدتا از انگیزه‌های صادراتی نشات می‌گرفت. 
در عین حال در این برهه زمانی برخلاف روند نزولی نرخ ارز آزاد و نیمایی، بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در مسیر صعودی حرکت می‌کرد؛ تداخل این دو پارامتر اثرگذار بر بهای پایه شمش باعث می‌شد تا خریداران امیدی به افت بهای پایه در هفته‌های پیش روی خود نداشته باشند. بنابراین در این مدت خبری از تعویق خرید در این بازار نبود و بخش قابل‌توجهی از عرضه‌ها مورد داد و ستد قرار می‌گرفت و حتی رقابت میان خریداران به افزایش بهای معامله شمش نسبت به نرخ پایه نیز منجر می‌شد. 

سقوط یکباره دلار در روز یکشنبه 12 اردیبهشت توانست تا حدی روند معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا را تکان دهد. این بازار که در 5 هفته ابتدایی سال از سیگنال‌های ارزی چندان متاثر نشده بود، یک مرتبه دچار تردید شد، به گونه‌ای که از 103 هزار تن عرضه قطعی شمش فولاد در این بازار تنها 50 درصد برابر 52 هزار تن مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. این رقم کمترین میزان معامله شمش فولاد در این بازار پس از هفته پایانی بهمن (14 هفته اخیر) بوده است. 

ریزش یک هزار و 150 تومانی دلار در بازار آزاد به سرعت بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی اثرگذار شد و به گفته فعالان این بخش نیز با افزایش رکود مواجه شد. با توجه به تعیین قیمت پایه 12 هزار و 370 تومان به ازای هر کیلوگرم میلگرد برای معاملات امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه و شرایط رکودی بازار بعید به نظر می‌رسد که خریداران استقبالی از عرضه‌ها داشته باشند.

با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای پایه میلگرد برای عرضه‌های امروز برابر 13 هزار و 500 تومان خواهد بود. اما در روز دوشنبه 13 اردیبهشت هر کیلوگرم میلگرد فولادی سایز 16 با قیمتی برابر 13 هزار و 500 تومان در بازار آزاد تهران عرضه شد و حتی در این نرخ نیز خبری از خرید مصرفی و سرمایه‌ای نبود. با توجه به تعدیل انتظارات تورمی و انتظار بیشتر افت نرخ ارز میان اهالی بازار برآورد می‌شود که رینگ معاملات مقاطع طویل فولادی با رکودی سنگین‌تر از هفته‌های قبل روبه‌رو شود. در شرایط رکودی، سود اغلب حلقه‌های زنجیره کاهش پیدا می‌کند، اما نمود این افت سود در بخش‌های انتهایی زنجیره به مراتب بالاتر است. تجارب گذشته در این زمینه باعث شده خریداران مقاطع طویل فولادی از رینگ معاملاتی بورس کالا این روزها با تردید بیشتری دست به خرید بزنند. 

در شرایطی که بازار داخل با رکودی سنگین روبه‌رو است و انتظار استمرار تعدیل انتظارت تورمی، خرید شمش توسط نوردکاران تنها با انگیزه صادراتی قابل توجیه است. با توجه به این موارد هیچ بعید نیست که جریان عمومی بازار به سمت کاهش تقاضا و حفظ جانب احتیاط متمایل شود اگرچه در روزهای گرم سال انتظار افزایش تقاضا را نمی‌توان نادیده گرفت ولی رکود بازار املاک هم اثرگذار خواهد بود. /دنیای اقتصاد

×