چت

رقابت متقاضیان سرمایه‌ای برای فولاد

صدور مجوز ورود متقاضیان سرمایه‌ای به رینگ شمش فولاد، همزمان با بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد زمینه‌ساز رونق معاملات این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای‌ایران شد به نحوی که پس از چندین هفته ثبات در بازار فولاد، این محصول در روز نهم مرداد با رقابت قیمتی به فروش رفت.

رقابت متقاضیان سرمایه‌ای برای فولاد

در روز دوشنبه نهم مرداد ماه بالغ بر 157 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم بیشترین حجم فروش شمش فولاد از این بازار پس از هفته ابتدایی خرداد ماه بود. درحالی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد باعث شد تا از حجم تقاضا در رینگ کالایی کشور  ظرف تیر ماه امسال کاسته شود و حجم فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز کاهش یابد، بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد از دومین هفته مرداد ماه و همزمان با صدور مجوز فروش شمش فولاد به متقاضیان سرمایه‌ای، زمینه‌ رونق قابل ملاحظه بازار فیزیکی شمش فولاد را فراهم کرد. ‌


78 درصد عرضه شمش معامله شد


بالغ بر 201 هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP در روز دوشنبه نهم مرداد ماه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 401 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 157 هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید. به این ترتیب در این روز  بالغ بر 78 درصد شمش فولاد عرضه شده در این بازار مورد معامله قرار گرفت.  

هفته گذشته بورس کالای ایران طی اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد که این از این پس افراد بدون سهمیه بهین‌یاب نیز می‌توانند نسبت به ثبت سفارش شمش فولاد و خرید این محصول از رینگ صنعتی اقدام کنند. این اطلاعیه باعث شد تا رینگ شمش فولاد پس از تجربه چند هفته رکود در تیر ماه، مجدد رنگی از رونق را به خود ببیند. در شرایطی که بورس کالا مجوز خرید شمش فولاد برای متقاضیان سرمایه‌ای را صادر کرد؛  بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد و وارد شدن دلار در بازار آزاد به کانال قیمتی 49 هزار تومان زمینه‌ساز صعود تقاضا در این بازار را فراهم کرد.

به این ترتیب در نهایت 157 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا با میانگین نرخ 19 هزار و 470 تومان به فروش رفت. شمش فولاد در روز دوشنبه نهم مرداد با نرخ پایه‌ای در بازه 18 هزار تومان تا 19 هزار و 30 تومان عرضه شده بود. به این ترتیب می‌توان گفت، رونق رینگ شمش، متقاضیان را به رقابت قیمتی واداشت.

رقابت برای شمش فولاد کارخانه‌های مختلف متفاوت بود؛ در حالی که برخی محصولات در نرخ پایه معامله شدند، برخی  دیگر با رقابت 3 تا 5 درصدی به فروش رفتند.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران به 21 هزار و 280 تومان می‌رسد./ اکو ایران 

دیدگاه ها
×