چت

دیدار پس از ۲۰ سال در «ژونگ نانهای»

ژونگ نانهای یا باغ امپراتوری شهر پکن در عالی‌ترین سطح میزبان یک رئیس‌جمهور ایران پس از ۲۰ سال است. سفری سه روزه در سطح دولتی و نه کاری و رسمی که محور آن اجرایی کردن مشارکت جامع استراتژیک یا همان توافق ۲۵ ساله است و به گفته معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران به کاغذبازی بین جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین پایان می‌دهد و رهاوردش نیز به گفته وزیر اقتصاد امضای ۲۰ تفاهم‌نامه اقتصادی خواهد بود.

دیدار پس از ۲۰ سال در «ژونگ نانهای»

در حاشیه این دیدار و گفت‌وگوها مذاکرات احیای برجام و گسترش روابط سیاسی ایران و چین در نظام بین‌الملل در حال ‌گذار نیز دیگر محورهای مورد گفت‌وگو و اشاره میان رئیسی و شی بود.
دیدار پس از 20 سال در «ژونگ نانهای»

مراسم استقبال رسمی


ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی، ۱۲ به وقت تهران «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به این کشور سفر کرده است، استقبال کرد. وزیر امور خارجه، وزیر صمت، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌‌‌کل بانک مرکزی، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند. در این مراسم همچنین به افتخار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات عالی‌رتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوشامد‌گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد. در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و چین، اعضای هیات‌‌‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند. در ادامه پس از قرار گرفتن رئیسی و شی جین پینگ در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روسای جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند. بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دوجانبه هیات‌‌‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. پس از این نشست اسناد مهم همکاری‌‌‌های دوجانبه میان ایران و چین در حضور روسای جمهور به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

امضای ۲۰ سند همکاری

مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالی‌رتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله دکتر سید‌ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ برگزار شد. تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا‌شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است. پیش‌تر وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح برنامه‌‌‌های سفر رئیس‌‌‌جمهور ایران به چین، از امضای نهایی قریب به ۲۰ تفاهم‌‌‌نامه اقتصادی از سوی مقامات عالی دو کشور در این سفر خبر داد. سیداحسان خاندوزی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: زمینه نهایی شدن نزدیک به ۲۰ تفاهم عملیاتی برای اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین در رفت‌‌‌وآمدهای بین هیات‌‌‌های دو کشور فراهم شد. وی ادامه داد: همچنین هیات‌‌‌های دو کشور درباره طرح‌‌‌های مشترک همکاری به توافق رسیدند که در این سفر رسما امضا و نهایی خواهد شد. وی با اشاره به تعریف پروژه‌‌‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایران و چین ابراز کرد: با توجه به اینکه چین از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و کشورمان می‌تواند منابع ارزی قابل‌‌‌توجهی از قبال صادرات به دست آورد، این تعاملات فرصت مناسبی است که از ظرفیت فناوری و تکنولوژی چینی در پروژه‌‌‌های اولویت‌‌‌دار استفاده کنیم که فهرست پروژه‌‌‌ها در این مورد نهایی شده است.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین همچنین گفت: در حوزه مناسبات بانکی و تعاملات ارزی و رفع برخی مشکلات گمرکی بین دو کشور توافقات انجام شده است و امیدواریم با تایید آنها در این سفر توسط مقامات عالی دو کشور شاهد تسریع و تسهیل مراودات باشیم. در سفر رئیس‌‌‌جمهور به چین قرار است توافقاتی در زمینه حمل‌ونقل به‌‌‌خصوص حمل‌ونقل ریلی با ارزش ۱۲ میلیارد دلار منعقد شود که شامل پروژه‌‌‌هایی نظیر برقی‌‌‌کردن قطار سریع‌‌‌السیر تهران- مشهد و سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است

 سرمایه‌گذاری در بخش خودروسازی و همچنین سرمایه‌گذاری و انجام توافقات در حوزه کشاورزی از دیگر محو‌‌‌رهای تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های ایران و چین است. توافقاتی که می‌تواند مشارکت جامع استراتژیک میان ایران و چین  را که در فروردین ۱۴۰۰ بین وزرای خارجه دو کشور در تهران امضا شد یک گام به جلو حرکت دهد. در همین خصوص سید‌ابراهیم رئیسی عصر روز دوشنبه و پیش از عزیمت به چین در گفت‌وگویی درباره برنامه‌‌‌های سفر رسمی خود به این کشور گفت: در این سفر در وهله اول اجرای سند راهبردی ۲۵ساله‌ای که بین دو کشور به امضا رسیده دنبال می‌شود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط گسترده‌‌‌ای دارند، اما ظرفیت‌‌‌های متنوع دو کشور، زمینه مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌‌‌های فی‌مابین به‌ویژه در عرصه‌‌‌های اقتصادی و تجاری فراهم آورده است، افزود: در توسعه روابط با چین یک عقب‌‌‌ماندگی جدی داریم که باید آن را برطرف کنیم.

دوستان دوران سخت

رئیس‌جمهور ایران پیش از دیدار با همتای چینی در دیدار «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد. رئیسی در دیدار با رئیس کنگره ملی خلق چین نیز ایران و چین را دوستان دوران سخت توصیف و از حمایت‌‌‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت گسترش همکاری‌‌‌های دو کشور قدردانی کرد. به گزارش «ایسنا»، سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌‌‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌‌‌های دوجانبه، از حمایت‌‌‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.

پایان کاغذ بازی بین ایران و چین

همزمان با دیدار و گفت‌وگوها میان مقامات تهران و پکن، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر رئیسی به پکن می‌تواند به کاغذبازی بین ایران و چین پایان دهد، این سفر را نقطه عطفی در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی صفری در نشست مشترک اقتصادی تجار ایران و چین طی سخنانی با اشاره به اینکه میزان صادرات ایران به چین در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۱۲ میلیارد دلار و حجم صادرات چین به ایران حدود ۳/ ۱۲ میلیارد دلار بوده است افزود: این میزان صادرات شامل انرژی نمی‌شود، چرا که بیشتر صادرات ما به چین غیرنفتی است./ دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×