چت

 دومین خطر برای فولادی ها در پیش است/ سهم‌های لب پرتگاه.

رئیس انجمن فولاد گفت: هر گونه خلل در تامین انرژی حیاتی گاز، حیات فولادی ها را با چالش مواجه می‌کند.

 دومین خطر برای فولادی ها در پیش است/ سهم‌های لب پرتگاه.

رئیس انجمن فولاد در گفت و گوی اختصاصی با صدای بورس؛

 شش ماه اول سال در حالی به پایان رسید که طبق گفته بسیاری از صاحبان صنایع فولادی و سیمانی با چالش تامین برق مواجه بودند. بخش بزرگی از تولیدات سیمانی ها قطع و این محصول در یک ماه از کیسه‌ای ۲۰ هزار تومان تا یک‌صد هزار تومان افزایش یافت. صاحبان صنایع فولادی و معدنی نیز بزرگترین چالش شش ماه اول سال خود را تخصیص ۱۰ درصد دیماند برق و مهمترین دغدغه پیش روی خود را امکان قطعی برق و گاز در شش ماه دوم سال عنوان کردند.پیش بینی ها از افزایش بیش از ۱۵ درصدی مصرف گاز در شش ماه دوم سال خبر می دهد و از آنجایی که فولادی ها شرکت‌هایی بورسی هستند، هر گونه مشکل در تامین انرژی و مواد اولیه بر سهام این شرکت های بورسی تاثیر می گذارد.

۲ پیوند حیاتی فولادی ها با انرژی گاز


بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد در ارتباط با بحران انرژی در صنایع به صدای بورس گفت: صد درصد تولید فولاد به انرژی گاز نیازمند است ضمن آنکه بخشی از نیاز فولادی ها و معدنی ها، مربوط به نیاز به گاز در فرایند تولید است که به نوعی خوراک تولیدات محسوب می شود. تولید فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام می شود بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع ،حیات فولادی ها را با چالش موجه می کند.

با کنترل قیمت در زنجیره فولاد مخالفیم/ دولت برای برق فکر اساسی کند


رئیس انجمن فولاد با اشاره به ارزآوری صنایع فولادی گفت: تابستان امسال برای فولادی ها سال سختی بود، بخشی از تیر، مرداد و نیمه اول شهریور تنها ۱۰ درصد از دیماند برق مورد نیاز فولادی ها تامین می شد که تنها در حد روشن شدن چراق کارخانجات بود. تولیدات صنایع فولادی بر اثر نبود برق با چالش جدی مواجه شد. پیش بینی افزایش بیش از ۱۵ درصدی گاز در فصل سرما و احتمال قطعی برق صنایع شوک دومی است که در یک سال بر صنایع وارد می شود. علاوه بر کاهش و یا به صفر رسیدن تولیدات کارخانجات معدنی و فولادی، بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات صنایع فولادی و معدنی به دلیل افت فشار گاز و برق از رده خارج شده اند و خسارات جبران ناپذیری برای صنایع ایجاد کرده اند و ادامه دار بودن این روند برای صنایع غیر قابل جبران است.

آیا برنامه ای برای مقابله با مشکلات زمستانی انرژی دارید؟

سبحانی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای مقابله با این مشکلات برای زمستان در نظر گرفته اید، بیان کرد: خوراک تولیدات فولادی ها گاز است، نمی توان مواد اولیه را تغییر داد؛ مدیریت تامین گاز باید به گونه ای باشد که در تمام فصل سرما کارخانجات گاز داشته باشند. نیاز صنایع به گاز باید توسط دولت پاسخ داده شود البته تلاش هایی از سوی فولادی ها و معدنی‌ها برای ساخت نیروگاه و تامین بخشی از برق کلید خورده اما هنوز اجرایی نشده است. امیدواریم دولت اهمیت این موضوع را درک کند و برای تامین گاز فولادی‌ها فکری بیندیشد./صدای بورس

دیدگاه ها
×