چت

دولت ترمز صنعت فولاد را کشید

مدیرعامل شرکت فولاد بناب گفت: متاسفانه دولت با اعمال بخشنامه‌های متعدد ترمز رشد و توسعه صنعت فولاد را گرفت و با توجه به اینکه طی دو ماه گذشته در بازارهای صادراتی حضور کم‌رنگی داشتیم، به طور عملی بازارهای جهانی را به روسیه واگذار کردیم.

دولت ترمز صنعت فولاد را کشید

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب:

محمد کشانی عنوان کرد: شرکت فولاد بناب بالغ بر ۲۰ سال سابقه تولید دارد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت ذوب و نورد بخش خصوصی به‌ویژه در استان آذربایجان شرقی است که با دارا بودن دو خط ذوب و هفت خط نورد به تولید شمش و محصولات فولادی همچون میلگرد می‌پردازد.

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب در خصوص وضعیت شرکت فولاد بناب گفت: متاسفانه با وجود اینکه تکنولوژی فولاد بناب از کشور ترکیه وارد شده اما هم‌اکنون مستهلک شده و نسبت به سایر تکنولوژی‌ و فناوری‌های به‌روز و متداول در صنعت فولاد، عقب مانده است.

وی، توضیحاتی در خصوص رویکرد شرکت فولاد صنعت بناب درباره بومی‌سازی ارائه داد و بیان کرد: با توجه به آغاز تحریم‌ها، این شرکت همچون سایر شرکت‌های فولادی در بخش ساخت قطعات، لوازم یدکی توانسته است اقدامات موثری را به ثمر و وابستگی خود را به خریدهای خارجی به حداقل رساند.

چالش همیشگی تامین مواد اولیه

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تامین مواد اولیه را یکی از مشکلات اساسی فولاد بناب عنوان کرد و افزود: شرکت فولاد بناب درست مانند سایر شرکت‌هایی که به زنجیره صنایع بالادست متصل نیستند، برای تامین مواد اولیه خود با چالش روبه‌رو شده که از اساسی‌ترین مشکلات این شرکت به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت فولاد بناب با توجه به گزارش مالی سال گذشته و میزان تولید ۱۴۰۱ تصریح کرد: فولاد بناب اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی، محصول تولید می‌کند که اگر بتوانیم مواد اولیه با کیفیت و با نرخ مناسب‌تر را تامین کنیم، تا حدودی می‌توان اقداماتی جهت افزایش حجم تولید صورت داد.

وی در ادامه تاکید کرد: فولاد پس از پتروشیمی دومین ماده پرمصرف در کشورهای مختلف جهان است. بر اساس نیازمندی‌های روز دنیا و مصارف جهانیان، می‌توان پیش‌بینی کرد سالیان متمادی رشد مطلوبی در انتظار صنعت فولاد باشد.

ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر توانسته است خود را با شرایط جهانی تطبیق و همچنین توانست طی این مدت، بیشترین میزان رشد تولید فولاد خام را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، همچنان عنوان دهمین فولادساز برتر جهان به ایران تعلق دارد. با توجه به افق ۱۴۰۴ مطابق با برنامه‌ریزی صورت پذیرفته، امیدواریم به هدف ۵۵ میلیون تنی فولاد برسیم.

کشانی در خصوص نحوی تامین مواد اولیه فولاد بناب اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت فولاد بناب زیرمجموعه هلدینگ شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان است، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خط ذوب یعنی آهن اسفنجی را از شرکت احیا استیل بافت تامین می‌کنیم و بقیه مواد اولیه مورد نیازی یعنی شمش فولادی هم از طریق بازار و هم بورس کالای ایران تامین می‌شود که برای خطوط نورد مجموعه استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب با اشاره به دیگر مشکل بزرگ صنعت فولاد، فارغ از بخشنامه‌های متعددی که توسط سیاست‌گذاری‌های غلط دولت صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: با بررسی زنجیره تامین مشخص می‌شود در ابتدای زنجیره یعنی حوزه اکتشاف و سنگ‌آهن به‌شدت عقب افتاده‌ایم، به طوری که اگر برای رفع این چالش، راهکار و اقدامات عملی صورت نپذیرد، تمامی ظرفیت‌های شکل‌ گرفته، بلااثر خواهد شد و قابلیت بهره‌برداری نخواهد داشت. چرا که توازن میان تولید فولاد برقرار نیست و به شدت با کمبود سنگ‌آهن در کشور مواجه هستیم.

تقاضایی در بازار وجود ندارد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره بازار فروش داخلی صنعت بناب عنوان کرد: با توجه به الزام تولیدکنندگان فولاد به عرضه محصولات در بورس کالا، این شرکت تلاش کرده است عرضه‌های مناسبی را در بورس کالای ایران داشته باشد و محصولات خود را در بورس کالا عرضه کند اما وضعیت عرضه‌ها و قیمت‌ها، نشان‌دهنده این است که متاسفانه به دلیل اینکه تقاضایی در بازار وجود ندارد، خرید و فروش مطلوبی صورت نمی‌پذیرد. همچنین در بحث فروش با مشکلات متنوعی مواجه هستیم؛ اگر محصولات به صورت دستوری در بورس کالا عرضه نشود و به صورت آزاد باشد، فولاد بناب به آسانی می‌تواند بودن هیچ محدودیتی محصولات خود را به مشتریان بفروشد.

وی بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و انحصاری که در عرضه مواد اولیه به وجود آمده، به‌ویژه در صنعت نورد مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

چالش کمبود انرژی

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب گریزی به کمبود انرژی زد و افزود: طی دو سال اخیر، کمبود انرژی ازجمله برق، آب، گاز به یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت فولاد تبدیل شده است، به طوری که در فصل تابستان با کمبود برق و زمستان نیز با کمبود گاز مواجه هستیم.

در صورتی که این فرآیند قابلیت پیش‌بینی بود، یعنی زمانی که کشور به سمت توسعه در حرکت است و با آگاهی از این موضوع که میزان تولید صنعت فولاد ایران تا ۲۰ سال آینده یعنی سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد، مسئولان مربوطه در بخش انرژی می‌توانستند اقدامات موثری جهت جلوگیری از کمبود انرژی صورت دهند. متاسفانه امسال نیز با کمبود برق روبه‌رو هستیم.

کشانی تصریح کرد: علاوه بر این، صنعت فولاد با مشکلات زیرساختی نظیر حمل‌ونقل مواجه شده که به صورت متوازن رشد نکرده است. همچنین این صنعت در سایر حوزه‌ها با چالش‌های متفاوتی دارد.

ترمزگیری دولت برای صنعت فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان اظهار کرد: بر اساس آمار تولید و مصرف فولاد در کشور، تولید کنونی فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تن و مصرف داخلی ۱۵ میلیون تن است، یعنی نیمی از تولید فولاد در داخل کشور قابل مصرف خواهد بود و باید محصولات فولادی مازاد در کشور صادر شوند.

وی در ادامه بیان کرد: ایران رشد و عملکرد قابل ملاحظه‌ای را در صادرات داشته است و در سال‌های اخیر توانست مازاد تولید خود را به کشورها صادر کند اما متاسفانه دولت با اعمال بخشنامه‌های متعدد ترمز رشد و توسعه صنعت فولاد را گرفت.

در واقع دولت هر زمانی که این صنعت قصد شتاب‌گیری و اوج‌ داشته است، با سنگ‌اندازی‌های متعدد در زمینه صدور بخشنامه و قوانین و مقررات دست و پاگیر، موانع بزرگی برای صادرکنندگان محصولات فولادی ایجاد می‌کند.

روسیه و چین، تهدیدی بزرگ برای صنعت فولاد ایران

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب اذعان کرد: طی دو سال گذشته، بازارهای جهانی همچون بازارهای آسیای میانه در انحصار صادرکنندگان ایرانی بود اما با توجه اتفاقات میان روسیه و اوکراین و همچنین اعمال عوارض صادراتی که از ابتدای امسال تعیین شد، به طور عملی بازارهای جهانی را به روسیه واگذار کردیم. این تولیدکننده ادامه داد: در حقیقت برای دستیابی به بازار جدید، نیازمند یک انرژی مضاعف خواهیم بود، حتی اگر مجدد قصد بازپس‌گیری بازار از دست رفته را هم داشته باشیم، حتما باید انرژی مضاعف‌تری مصرف شود، البته اگر بتوانیم این امر را محقق

کنیم. وی توضیحاتی درباره چالش بزرگ صنعت فولاد ارائه داد و گفت: هم‌اکنون چالشی که این صنعت با آن روبه‌رو شده، این است که با توجه به اینکه طی دو ماه گذشته در بازارهای صادراتی حضور کم‌رنگی داشتیم، به آسانی کشورهایی همچون روسیه و چین جای ایران را گرفته‌اند و تهدید بسیار بزرگی برای صنعت فولاد ایران شده‌اند.

وضعیت اسفناک بازارهای صادراتی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه شرکت فولاد بناب نیز از این قاعده مستثنا نیست، افزود: مجتمع فولاد بناب توانسته بود بازارهای ترکیه و عراق را تحت تصرف خود درآورد و صادرات بسیار مطلوبی به این دو کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام دهد. به طوری که با توجه به نوع محصولات با کیفیت که در جهان شناخته شده است، توانستیم هم با نرخ و هم به میزان کافی به صادرات محصولات بپردازیم.  اما متاسفانه از فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه که شاهد عوارض صادراتی بودیم و تاکنون که در خرداد ماه به سر می‌بریم، شاهد اتفاقی خاصی در بازار صادراتی نبودیم. در همین حال برخی مشتریان صادراتی انتظار دارند که محصول خود را با قیمت‌های پیشنهادی روسیه و حتی کمتر از آن عرضه کنیم که با این قیمت‌ها صادرات حداقل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب با بیان اینکه برند این شرکت در بازارهای جهانی شناخته شده است، مطرح کرد: محصولات فولاد بناب صادرات‌محور و برای مشتریان و خریداران صادراتی کاملا شناخته شده است. تقریبا بخش عمده‌ای از بازارهای عراق، ترکیه و سوریه را تامین می‌کنیم. به طور حتم با مرتفع شدن مشکلات صادراتی، قادر خواهیم بود نیمی از محصولات خود را صادر کنیم.

چشم‌اندازها و برنامه‌های ۱۴۰۱

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص چشم‌اندازها و برنامه‌های ۱۴۰۱ عنوان کرد: برنامه ۱۴۰۱ فولاد بناب بر این است که با همین خطوط اقدام به تولید محصولات با کیفیت کنیم که قطع به یقین افزایش تولید را در پیش خواهیم

داشت.  همچنین احداث یک کوره ذوب برای تولید شمش فولادی و یک خط نورد ۱۸ استند را برای تولید محصولات طویل فولادی در دستور کار قرار داده‌‎ایم که امیدواریم پس از راه‌اندازی این دستگاه‌ها، به ظرفیت اسمی شرکت اضافه شود. مزیتی که استفاده از این خطوط جدید دارند این است که باعث کاهش ضایعات، افزایش تولید و ایجاد تنوع محصول می‌شوند.

صنعت فولاد، حامی دولت

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت بناب تاکید کرد: تولیدکنندگان فولاد رسالت و وظیفه اصلی خود یعنی تولید محصولات با کیفیت را به درستی انجام می‌دهند.

از سوی دیگر حامی دولت و اقتصاد کشور هستند؛ به طوری که با توجه به میزان صادرات، صنعت فولاد پس از پتروشیمی دومین صنعت ارزآور کشور محسوب می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: علاوه بر این موارد، افزایش تولید با رشد اشتغال همراه است و ما به عنوان کارگر وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهیم.  امیدواریم در صحنه سیاست، دولتمردان بتوانند حمایت مناسب و به موازات آن، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند که این صنعت توسعه‌محور بتواند همچنان پایدار باشد و ارتقا یابد./روزگار معدن

×