چت

خریداران سکه و ارز محتاط تر شدند.

برنده بزرگ معاملات ارزی در دو ماه گذشته، بازیگران کوتاه‌مدت بوده‌اند؛ بازیگران کوتاه‌مدت کسانی هستند که به‌دنبال سود و ضررهای سنگین نیستند و با یک حد سود و ضرر جزئی اقدام به خرید و فروش می‌کنند. بسیاری از بازیگران کوتاه‌مدت، زمانی که قیمت دلار از مرز مقاومتی ۲۶ هزار تومانی عبور کرد، بخشی از خریدهای قبلی خود را به فروش رساندند.

خریداران سکه و ارز محتاط تر شدند.


در کنار این در ماه‌های قبل، آنها حتی حاضر بودند با ضرر اندکی از بازار خارج شوند. در مقابل، ریسک‌کنندگان بزرگ، در دو ماه اخیر ضررهای سنگینی را از سرمایه‌گذاری در بازار ارز متحمل شدند.برنده بزرگ معاملات ارزی در دو ماه گذشته، بازیگران کوتاه‌مدت بوده‌اند؛ بازیگران کوتاه‌مدت کسانی هستند که به‌دنبال سود و ضررهای سنگین ...


همین هفته قبل، پس از شکسته شدن خط ۲۶ هزار تومانی،‌عده زیادی از معامله‌گران تصور کردند که قیمت دلار وارد یک سیر صعودی شده است، در نتیجه در موقعیت خرید قرار گرفتند، به امید آنکه بازار بار دیگر به سوی سقف‌های پیشین حرکت کند و سود زیادی را در اختیار این دسته از معامله‌گران قرار دهد؛ با این حال، بازار در هفته جاری توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی بازگشت. روز یکشنبه اسکناس آمریکایی ۱۲۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. افت قیمت دلار موجب شد که سکه بازان هم تا حد زیادی رفتار احتیاطی را در پیش بگیرند و تمایل خاصی به خرید از خود نشان ندهند.

سکه امامی ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۲۲۰ هزار تومان کمتر از روز شنبه بود. ریزش سکه به کانال پایین تر در حالی رخ داد که در مقاطعی از هفته قبل، سکه در آستانه مرز ۱۳ میلیون تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت. با وجود اینکه سکه دیروز در معاملات عمده زیر مرز ۱۲ میلیونی نوسان می‌کرد، فروشندگان در حجم خرد به ندرت حاضر بودند که زیر خط ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اقدام به فروش ‌کنند. به‌نظر می‌رسد همچنان برخی از سکه‌بازان امیدوارند که فلز گرانبهای داخلی بار دیگر به جاده افزایشی بازگردد.

چگونه در بازار ارز ضرر نکنیم؟


اگر بازیگر کوتاه‌مدتی دلار را در مهرماه بالای ۳۲ هزار تومان خریده باشد، به احتمال زیاد با ضرر حتی هزار تومانی حاضر به فروش شده است. این در حالی است که معامله‌گران بلندمدت به امید اینکه قیمت بار دیگر به سطوح بالاتر بازخواهد گشت، خریدهای خود را نگه داشتند و ضرر سنگینی کردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که شدت نوسانات بالاست و آینده معاملات هم ابهام زیادی دارد، ریسک خرید و فروش‌های بلند مدت بسیار بیشتر از حالت عادی می‌تواند باشد. در این شرایط، آنها پیشنهاد می‌دهند که معامله‌گران بیشتر به‌دنبال خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت با حد سود و ضررهای معقول باشند. بازیگران حرفه‌ای بازار معمولا حد ضرر و سود را رعایت می‌کنند، ولی بازیگران آماتور از آنجایی که بیشتر بر مبنای هیجانات رفتار می‌کنند، کمتر ریسک خرید و فروش را در معاملات خود لحاظ می‌کنند.


آنها زمانی که موج افزایشی قیمت راه می‌افتد، به‌عنوان آخرین خریداران بازار،‌ پا به گود معاملات می‌گذارند و زمانی که قیمت به شدت نزولی می‌شود، به‌عنوان آخرین موج فروشندگان دارایی خود را از دست می‌دهند. علت ضرر معامله‌گران آماتور بی توجهی آنها به حد ضرر و سود و رفتار بر مبنای متغیرهای هیجانی است. در بازار سکه هم، بسیاری از افراد بالای مرز ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان خریدار وارد بازار شدند و همچنان سکه‌های خود را نگه داشته‌اند. در هر صورت به‌نظر می‌رسد که برای هر فردی دشوار است که دارایی خود را زمانی که بیش از۳۰ درصد دچار ضرر شده است، از دست بدهد. با این حال،‌اگر آنها نگاه کوتاه‌مدتی داشتند، شاید در همان کانال ۱۴ یا ۱۵ میلیون تومان با ضرر کوچک حاضر به فروش می‌شدند. در مقابل این دسته، بازیگران حرفه‌ای سکه زمانی که در انتهای هفته گذشته این فلز گرانبها نتوانست به بالای محدوده ۱۳ میلیون تومانی پا بگذارد، به تدریج فروشنده شدند و بر اهداف طولانی مدت خود که قیمت‌های بسیار بالاتری بود، اصرار نکردند. در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد که آینده سکه تا حدی به روند بهای طلا در بازارهای جهانی هم بستگی دارد. اگر طلا روز دوشنبه را افزایشی آغاز کند، ممکن است سکه بازان کمی از لاک احتیاطی خارج شوند و با افزایش خریدهای خود مانع افت بیشتر فلز گرانبهای داخلی شوند.

در این میان، عده‌ای از تحلیلگران فنی باور دارند،‌ اگر دلار محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، به احتمال زیاد سکه بازان موقعیت فروش بیشتری خواهند گرفت و به نقاط پایین تری برای کف قیمت سکه فکر خواهند کرد. با این حال، در صورتی که سکه بتواند به بالای خط ۱۲ میلیون تومانی بازگردد، امیدهای افزایشی زنده خواهد شد.

در حالی که سکه بازان به روند قیمتی دلار دقت زیادی دارند، بازیگران ارز بازار داخلی بیشتر روند قیمت حواله درهم را دنبال می‌کنند. روز شنبه حواله درهم خط بسیار مهم ۷ هزارو ۲۰۰ تومانی را از دست داد. تحلیلگران افت درهم به زیر این خط را به معنای افزایش بیشتر فروش‌ها دانسته‌اند و به تبع آن، انتظار دارند قیمت دلار در واکنش به افت بیشتر درهم، کاهش بیشتری را به ثبت رساند. همین اتفاق در روز یکشنبه هم رخ داد و اسکناس آمریکایی رو به سوی قیمت‌های پایین تری گذاشت. بازار ارز شاید در روزهای اخیر کمی به تقاضای فصلی دلخوش باشد، ولی پس از هفته اول دی ماه برای ماندن در سطوح بالا نیاز به انگیزه‌های تازه دارد.

در بازار سکه، برخی از معامله‌گران چنانکه گفته شد به روند طلای جهانی امید بسته‌اند. برخی تحلیلگران باور دارند، هفته جاری شروع فصل خوبی برای طلاست. به گزارش «ایسنا»، شون لاسک، یکی از مدیران والش تریدینگ به کیتکونیوز گفت: بر مبنای الگوهای معاملات تاریخی، یکی از بهترین زمان‌ها برای طلا از اواسط دسامبر تا روز ولنتاین است. در حال حاضر طلا موفق شده است سطح ۱۸۳۰ دلار را حفظ کند که به معنای رشد ۲۰ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون است. این موضوع با در نظر گرفتن این حقیقت که طلا در چند ماه گذشته در وضعیت تحکیم بوده، قابل ملاحظه است.

وی در ادامه افزود: تا پایان سال طلا احتمالا به قیمت بالاتری صعود می‌کند و این یک پروسه کند خواهد بود که طی آن طلا به محدوده معاملاتی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دلار پیش می‌رود. تصویر کلان تغییر نکرده و تا زمانی که واکسن به‌طور گسترده توزیع نشود، طلا عملکرد خوبی خواهد داشت، به خصوص که چاپ پول همچنان ادامه دارد./ دنیای اقتصاد

×