چت

خبرهای خوبی از تجارت خارجی می‌آید

قیمت ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت ۲۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد حدود ۴۵ هزار تومان است و پیش از این تا ۶۰هزار تومان نیز بالا رفته بود. سید‌شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در این خصوص توضیح داد که مجلس در بررسی بودجه نرخ ارز، میزان فروش نفت و قیمت هر بشکه نفت را تصویب نمی‌کند، اما به گفته او حتما نرخ ارز در سال آینده کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان نخواهد بود و پایین‌تر از این نرخ دور از دسترس است.

خبرهای خوبی از تجارت خارجی می‌آید

به گفته رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، خبرهای خوبی در خصوص رفع برخی از موانع از سر راه تجارت خارجی می‌آید، اما هیچ کدام ما را به سمت نرخ ارز کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان هدایت نمی‌کند.  اگرچه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ بر غیر واقعی بودن نرخ ارز در نظر گرفته شده از سوی دولت در لایحه بودجه تاکید دارد، اما می‌گوید درآمد درنظر گرفته شده از سوی دولت از محل تبصره یک لایحه بودجه که مربوط به فروش نفت، میعانات گازی و صادرات گاز طبیعی است، قابل تحقق است. به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق، با توجه به اینکه دولت از یکسو نرخ ارز را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کمتر از واقعیت بازار در نظر گرفته و از سوی دیگر فروش نفت و نرخ هر بشکه نفت را بالاتر پیش‌بینی کرده است، بنابراین درآمد ۶۰۴ هزار میلیارد تومانی از این محل را قابل تحقق می‌داند. 

سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به قیمت ارز در لایحه بودجه سال آتی، گفت: دولت درآمد از محل تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۲ را با فروضی مانند صادرات ۴/ ۱ میلیون بشکه نفت‌خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی؛ ۶۰۴ هزار میلیارد تومان دیده است. علاوه بر این دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که ۱۵۰ میلیون بشکه خوراک میعانات گازی در روز به پالایشگاه بدهد. همچنین هر بشکه نفت را ۸۵ دلار در نظر گرفتند و نرخ ارز را نیز ۲۳۵۰۰ تومان پیش‌بینی کرده‌اند. او تاکید کرد: بررسی‌هایی که ما در کمیسیون تلفیق انجام دادیم نشان می‌دهد که این فروض در بودجه در برخی موارد ایراد دارد. برای مثال ممکن است ۴/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز نتوانیم صادر کنیم و ممکن است قیمت هر بشکه نفت ۸۵ دلار نباشد. علاوه بر این حتما نرخ ارز ۲۳۵۰۰ تومان نخواهد بود.

در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که فروش ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت، میعانات گازی و صادرات گاز طبیعی به قیمت هر بشکه ۷۵ دلار و هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان قابل تحقق است و به همین دلیل درآمد در نظر گرفته دولت از این محل را پذیرفتیم. رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ یادآور شد: ما در لایحه بودجه نرخ ارز، میزان فروش نفت و نرخ هر بشکه نفت را تصویب نمی‌کنیم. همه اینها مفروضات است و به نظرمان آمد که عدد ۶۰۴همت از محل فروش نفت، میعانات گازی و صادرات گاز طبیعی قابل تحقق است. البته اگر بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم درآمد ارزی بالاتری داریم و وقتی درآمد ارزی بالاتری داریم می‌توانیم به نرخ ارز پایین‌تر فکر کنیم.
حسینی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد اساسا به نرخ ارز کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان نباید بیندیشیم. واقعیت‌های امروز نشان می‌دهد که قیمت ارز پایین‌تر از ۲۸۵۰۰ دور از دسترس است. خبرهای خوبی هم برای بازار ارز و اقتصاد در خصوص بهبود برخی از موانع از سر راه تجارت خارجی می‌آید، اما هیچ کدام ما را به سمت نرخ ارز کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان هدایت نمی‌کند. او در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان را باید کف قیمت ارز در سال آینده در نظر بگیریم./ دنیای اقتصاد 

×