چت

تداوم تولید و رکوردشکنی با آماده‌به‌کاری تجهیزات و پشتیبانی به‌موقع در شرکت فولاد مبارکه

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال گذشته رکوردهای ارزشمندی به دست آورد. از ابتدای دوران بهره‌برداری، تولید بیشتر و رکوردشکنی به یک فرهنگ در این شرکت مبدل شده است، اما به‌یقین دست‌یابی به میزان تولید بیشتر در سایه آماده‌به‌کاری تجهیزات و پشتیبانی به‌موقع امکان‌پذیر بوده است.

تداوم تولید و رکوردشکنی با آماده‌به‌کاری تجهیزات و پشتیبانی به‌موقع در شرکت فولاد مبارکه

محمدکاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، گفت: فولاد مبارکه در سال گذشته رکوردهای ارزشمندی به دست آورد. از ابتدای دوران بهره‌برداری، تولید بیشتر و رکوردشکنی به یک فرهنگ در این شرکت مبدل شده است، اما به‌یقین دست‌یابی به میزان تولید بیشتر در سایه آماده‌به‌کاری تجهیزات و پشتیبانی به‌موقع امکان‌پذیر بوده است. در همه واحدهای تولیدی، ازجمله فولاد مبارکه، وقتی هر خط به ظرفیت اسمی خود می‌رسد، کسب رکوردهای جدید بسیار سخت می‌شود، اما در فولاد مبارکه با عنایت به همت بلند همکاران و برخی عوامل دیگر، شاهد این هستیم که میزان تولید این شرکت با ثبت رکوردهای متعدد از ظرفیت اسمی فراتر رفته است.

کارکنان می‌توانند تمامی محدودیت‌ها و سختی‌های دست‌یابی به رکوردهای بیشتر را پشت سر گذارند

وی در تشریح این عوامل گفت: از مهم‌ترین این عوامل می‌توان در درجه نخست به وجود نیروی انسانی متخصص پرتلاش و باانگیزه در فولاد مبارکه اشاره کرد؛ چراکه کارکنان می‌توانند با اتکا به عوامل یادشده، تمامی محدودیت‌ها و سختی‌های دست‌یابی به رکوردهای بیشتر را پشت سر گذارند و مشکلات را حل کنند.

صباغی وجود تجهیزات و قطعات به‌روز و آماده‌به‌کار را عامل دیگری برای دست‌یابی به رکوردهای بیشتر دانست و در این زمینه افزود: برای آماده‌به‌کاری تجهیزات اقدامات گسترده‌ای انجام می‌شود.

به گفته مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، بازرسی و نگهداری فنی تجهیزات و تعمیرات کیفی مؤثر و استاندارد خطوط تولید نیز عامل دیگری در کسب رکوردهاست. در این فرایند، کارکنان تلاش می‌کنند میزان آماده‌به‌کاری تجهیزات را در سطح قابل‌قبولی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه در فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیون نفر ساعت تعمیر تجهیزات انجام شده است، گفت: بیش از ۴۵ هزار تجهیز و قطعه در فولاد مبارکه تعمیر، بازسازی و سرویس و بیش از ۱۵ هزار عملیات بازرسی و ۴۵۰ پروژه بهینه‌سازی تجهیزات اجرا شده که این موارد در افزایش آماده‌به‌کاری خطوط تولید و کسب رکوردهای متعدد در سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

صباغی از تأمین پایدار انرژی و سیالات موردنیاز خطوط تولید به‌عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار در کسب رکوردها و موفقیت‌های شرکت یاد و اظهار کرد: در این خصوص، در فولاد مبارکه در سه حوزه اقدامات مؤثری انجام‌شده است. یکی از آن‌ها موضوع تأمین آب موردنیاز واحدهای تولیدی است که با اجرای پروژه‌های متعدد و سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه توانستیم بیش از ۵۰ درصد آب موردنیاز شرکت را از محل جمع‌آوری تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی و شهری در بخش‌های مختلف تأمین کنیم.

میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه کمتر از یک درصد حوضه آبریز زاینده‌رود است

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه کمتر از یک درصد حوضه آبریز زاینده‌رود است، تصریح کرد: در این زمینه پروژه‌های جدیدی در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی برخی از آن‌ها نیز آغازشده است. بنا داریم طی سه سال آینده، وابستگی آب موردنیاز خطوط تولید فولاد مبارکه را به رودخانه زاینده‌رود به صفر برسانیم و از آن پس، فولاد مبارکه فقط آب شرب موردنیاز خود را از حوضه آبریز زاینده‌رود تأمین خواهد کرد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در خصوص تأمین برق موردنیاز واحدهای تولیدی فولاد مبارکه گفت: ازآنجاکه تأمین پایدار برق یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در تداوم تولید است، در سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی برای تأمین حداکثری برق موردنیاز شرکت از محل نیروگاه‌های داخلی انجام شد و به همین منظور دو اقدام بسیار مهم در دستور کار قرار گرفت. یکی از این اقدامات احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی در داخل شرکت بود که در حال حاضر بیش از ۷۸ درصد پیشرفت داشته و امیدوارم تا پایان سال جاری دو واحد گازی آن با ظرفیت ۶۱۴ مگاوات در مدار قرار گیرد. پروژه دوم که می‌توان آن را یک ابَرپروژه نامید، احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی خارج از فولاد مبارکه است. در واقع شرکت فولاد مبارکه بیش از ظرفیت فعلی موجود در کشور، به‌طور متمرکز و در یک‌جا این نیروگاه را احداث خواهد کرد و اتمام این پروژه گام بلندی در تولید فولاد سبز خواهد بود.

عقد تفاهم‌نامه و قرارداد برای تأمین گاز موردنیاز فولاد مبارکه

وی از تأمین پایدار گاز موردنیاز خطوط تولید به‌عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر تداوم تولید در شرکت نام برد و گفت: فولاد مبارکه تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و پروژه‌های خوبی در این زمینه تعریف کرده که امیدواریم با به ثمر نشستن آن‌ها مشکل گاز موردنیاز تولید شرکت برطرف گردد.

حمل بالغ‌بر ۱۵ میلیون تن مواد اولیه از طریق حمل ریلی و جاده‌ای در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود

صباغی حمل‌ونقل به‌موقع و گسترده کالاها، تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز شرکت را به‌عنوان دیگر عامل اثرگذار در آماده‌به‌کاری و کسب رکوردهای متعدد شرکت معرفی کرد و گفت: در سال گذشته فولاد مبارکه بالغ‌بر ۱۵ میلیون تن مواد اولیه خود را از طریق حمل ریلی و جاده‌ای انتقال داد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی بود که برای تسهیل عملیات حمل مواد و تجهیزات موردنیاز شرکت انجام شد. خوشبختانه اکنون طبق برنامه لوکوموتیوهای موردنظر در حال تولید و تحویل به شرکت است و امیدواریم با تکمیل این پروژه و سایر پروژه‌ها، روند حمل مواد اولیه و کالاهای موردنیاز شرکت را در دو بخش ریلی و جاده‌ای به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشیم.

صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز با احداث نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروژه احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه، به‌صورت سالانه کاهش ۸۲۰ هزار تن کربن و صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون مترمکعبی گاز را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر نیز تلاش شده تا حد ممکن از توان شرکت‌های داخلی در بخش‌های پیمانکاری، پیمایش، تأمین قطعات و تجهیزات و... استفاده شود.

صباغی یادآور شد: بیشترین میزان تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های خورشیدی دقیقاً در زمان پیک مصرف بوده و این موضوع از ویژگی‌های این نیروگاه به شمار می‌رود. همچنین به‌دلیل افزایش نرخ حامل‌های گاز و برق در کشور، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای تأمین برق، بهترین انتخاب برای صنایع پرمصرف انرژی است./ ایراسین

دیدگاه ها
×