چت

تحلیل بنیادی کگل / تاثیر نوسانات بازارهای جهانی بر سودسازی گل گهر

صورت‌های مالی سالانه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نشان می‌دهد، شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ نتوانسته است روند صعودی درآمدزایی سال‌های گذشته خود را ادامه دهد و همین امر سبب شده تا کگل در سال گذشته با وجود افزایش مقدار فروش، با افت سودسازی روبه‌رو شود.

تحلیل بنیادی کگل / تاثیر نوسانات بازارهای جهانی بر سودسازی گل گهر

 نگاهی به صورت مالی سالانه کگل در سال مالی ۱۴۰۱ که در سایت کدال منتشر شده، حاکی از کاهش درآمد شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ است. به طوری که شرکت در این سال ۴۴ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کرد. این در حالیست که درآمد شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ هزار و ۸۷ میلیارد تومان بود.

کاهش سودسازی در سال ۱۴۰۱


نکته منفی صورت مال سال ۱۴۰۱ کگل، رشد هزینه‌های تولید شرکت با وجود کاهش درآمد آن است که سودسازی کگل را به شدت کاهش داده است. به نحوی که بهای تمام‌شده محصولات گل گهر در سال ۱۴۰۱ از ۲۶ هزار و ۲۲۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ با رشدی ۲۵ درصدی به ۳۲ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

علاوه بر این، هزینه‌های عمومی شرکت نیز در این دوره نسبت به سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است. همه این‌ها سبب شد تا کگل نتواند سودسازی خود را نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش دهد.
به این ترتیب شرکت گل گهر در سال مالی ۱۴۰۱ از مجموع عملیات خود حدود ۱۰ هزار و ۱۶ میلیارد تومان سود شناسایی کرد که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۵۴ درصد کاهش داشت.

البته سود خالص شرکت با وجود افزایش حدود سه برابری هزینه‌های مالی شرکت به دلیل بخشودگی مالیاتی در سال ۱۴۰۱ در پایان این سال مالی معادل ۱۱ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان بود که همین امر سبب شد تا سود خالص شرکت از سود عملیاتی آن بیشتر شود.

گفتنی است این عدد در مقایسه با سود سال ۱۴۰۰ که مشمول مالیات نیز می‌شد، حدود ۴۶ درصد افت داشته است.

نکته قابل توجه گزارش عملکرد تولید و فروش شرکت گل گهر، افزایش مقدار فروش شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ است. این در حالیست که شرکت در این سال نتوانست سودسازی خود را افزایش دهد.

برای توضیح کاهش سودسازی گل گهر، در نگاه اول می‌توان به پارامتر‌های اقتصاد کلان اشاره کرد. چرا که با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است. اما نگاهی به صورت‌های مالی گل گهر نشان می‌دهد، بازار داخلی هدف این شرکت قرار گرفته است. چرا که در سال گذشته تنها ۱۳.۹۲ درصد از محصولات گل گهر صادر شده است.

اما سیاست‌هایی از قبیل کاهش دستوری قیمت‌های فروش در بورس کالا، جلوگیری از صادرات محصولات و اعمال عوارض سنگین صادراتی و همچنین شرایط فروش ارزان‌تر محصولات به دلیل تحریم، سبب شد تا محصولات شرکت در سال ۱۴۰۱ با کاهش قیمت روبه‌رو شوند.

این در حالیست که در سال ۱۴۰۱ دلار جهش بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کرد و همین امر سبب بروز انتظار تورمی در اواخر سال گذشته و به دنبال آن در سال جاری شده است. به این ترتیب با رشد قیمت دلار، هزینه‌های تولید شرکت نیز افزایش داشته و در ادامه نیز تاثیر آن نمایان‌تر خواهد بود.

با توجه به اینکه نوسان قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها طبیعی است، اما سیاست‌های ذکر شده می‌تواند گل گهر را در ادامه راه به باتلاق زیان بکشاند./ تجارت نیوز

×