چت

تجارت ایران و روسیه با ارزهای ملی

سفیر ایران در روسیه اعلام کرد: تجارت با ارزهای ملی بین ایران و روسیه اجرا و عملی می شود و در زمان حاضر 20 درصد تجارت دو کشور با ارزهای ملی است.

تجارت ایران و روسیه با ارزهای ملی

به گزارش فولاد24 و به نقل از عصر ایران، «مهدی سنایی» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه24 که به زبان روسی سخن می گفت، در واکنش به این پرسش که آیا ایران و روسیه درخصوص استفاده از ارز ملی گفت وگو می کنند و این موضوع چه دورنمایی دارد؟ این مطلب را بیان کرد.

برنامه های ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا چیست؟

سفیر ایران در روسیه پاسخ داد: خروج آمریکا از برجام نقض قوانین و نظم جهان بین الملل بود، با این وجود ایران آماده بود همه حالت ها را بررسی کند. سنایی افزود: آنها به گونه ای تبلیغ کردند که با خروج آنها از برجام، ایران دچار فاجعه خواهد شد اما پیش بینی آنها تحقق نیافت و انتظار آنها برای اینکه ریال ایران سقوط کند برآورده نشد و برعکس در ماه میلادی جاری شاهد تقویت نسبی ارز ملی ایران بودیم.

وی اظهار داشت: ایران 40 سال با تحریم های آمریکا مواجه بوده است و این نخستین بار نیست که با تحریم های آمریکا مواجه می شود، نخستین تحریم ها علیه ایران در دوره نخست وزیری محمد مصدق وضع شد که وی صنایع نفت ایران را ملی کرد. سنایی ادامه داد: آمریکا در آن زمان در امور ایران مداخله کرد و در این کشور کودتا شد و در آن زمان شاهد اعمال تحریم ها علیه ایران بودیم. سفیر ایران این را هم گفت که تحریم ها واقعا ناخوشایند هستند اما در عین حال می توان اقتصاد ملی را در چنین شرایطی تقویت کرد.

آمریکا تا کجا علیه ایران پیش خواهد رفت؟

سفیر ایران در واکنش به این پرسش گفت: آمریکا هشت کشور را از تحریم خرید نفت از ایران معاف کرده که حاکی از آن است سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران قابل اجرا نیست.

سفیر ایران افزود: بازار نفت ایران متنوع است و این کشور به کشورهای مختلف نفت می فروشد. ملی تجارت می کند و در واقع در شرایطی که آمریکا شرایط خود را با دلار به سایر کشورها تحمیل می کند، راه دیگری جز معامله با ارز ملی وجود ندارد.

آیا ایران و روسیه درخصوص استفاده از ارز ملی گفت وگو کرده اند و دورنمای این همکاری چیست؟

سفیر ایران در پاسخ به این پرسش گفت: استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین ایران و روسیه قابل اجراست و هم اکنون هم چنین تجارتی بین دو کشور صورت می گیرد.

به گفته سنایی، اکنون بیش از 20 درصد از تجارت ما با ارزهای ملی صورت می گیرد و گفت وگوها بین بانک های مرکزی دو کشور برای استفاده از ارز ملی جریان دارد. سفیر ایران خاطرنشان کرد: ایران با برخی کشورها ازجمله عراق و چین با ارز ملی تجارت می کند و در واقع در شرایطی که آمریکا شرایط خود را با دلار به سایر کشورها تحمیل می کند، راه دیگری جز معامله با ارز ملی وجود ندارد.

ایران و روسیه چگونه می توانند روابط خود را گسترش دهند؟

سنایی گفت: ما مانع بزرگی در مسیر گسترش روابط داریم و آن مانع این است که دو کشور صادرکننده حامل های انرژی هستند اما این حاکی از آن نیست که پتانسیل (برای همکاری) نداریم. وی افزود: برعکس پتانسیل بزرگی وجود دارد و روسای جمهوری و وزیران دو کشور بر روی این مساله کار می کنند و توافقنامه ها و اسناد لازم برای روابط تجاری خوب و گسترده بین دو کشور امضا شده است.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: یکی از آخرین گام ها، امضای توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، این توافقنامه مراحل تصویب را در ایران می گذراند و با اجرای آن روابط اقتصادی بیش از پیش گسترش می یابد. وی افزود: طرح های جدی بین دو کشور وجود دارد که از آن جمله احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر، است که از برنامه زمانی اجرای آن عقب نمی مانیم.

سنایی ایجاد چهار بلوک نیروگاه برق حرارتی در بندرعباس و برقی کردن خطوط آهن در ایران را از دیگر طرح های مشترک میان ایران و روسیه خواند و گفت: ماهیت روابط ایران و روسیه همه جانبه است و در مسائل مهم دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری می کنیم. سفیر ایران اظهار داشت: روابط دو کشور در عرصه تجاری برغم دشواری ها گسترش می یابد هر چند که آنطور که روسای جمهوری دو کشور می خواهند پیش نمی رود.

منبع:عصر ایران

دیدگاه ها
×