چت

بیش از ۸۷‌درصد فولاد تولیدشده در کشور، صرف مصارف داخلی شده است

میزان مصرف ظاهری فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ تا ۲۲درصدی داشته است. همچنین بخش قابل‌توجهی از تولید به جای صادرات، صرف مصارف داخلی شده است. تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد، از ابتدای سال‌جاری که عوارض صادرات برای معدن و صنایع معدنی تصویب شد، تولیدکنندگان اذعان کردند که صادرات فولاد به دلیل اخذ عوارض صادرات دیگر سود چندانی ندارد و به همین دلیل صادرکنندگان انگیزه خود برای صادرات را از دست داده‌‌‌اند.

بیش از ۸۷‌درصد فولاد تولیدشده در کشور، صرف مصارف داخلی شده است

 این مصوبه درست زمانی تصویب و اجرا شد که جهان به دلیل ناآرامی‌‌‌های میان روسیه و اوکراین، دو منبع اصلی تولیدکننده فولاد خود را از دست داده بود و در آن زمان تولیدکنندگان داخلی، تصور می‌‌‌کردند می‌‌‌توانند با استفاده از کمبود عرضه در جهان، جایگزین این دو کشور شوند و سود زیادی را در بازارهای بین‌المللی از آن خود کنند.با این حال این مصوبه، در همان بهار سال‌جاری لغو شد و تولیدکنندگان می‌‌‌توانستند محصولات فولادی را بدون عوارض صادر کنند. اما کشورهایی مانند چین و ترکیه، این جایگاه را گرفته بودند و دیگر ایران توان رقابت با آنها را نداشت.
براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه بالغ بر ۶۴میلیون تن انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده که از این میزان حدود ۵/ ۱۲‌درصد معادل ۸میلیون تن صادر و بقیه آن یعنی ۵۶میلیون و ۳۸۱‌هزار تن صرف مصارف داخلی شده است. طی هفت‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۷میلیون و ۳۵۶‌هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که ۵میلیون و ۸۲۷‌هزار تن در داخل مصرف شده و نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۴میلیون و ۸۵۳‌هزار تن، یعنی ۲۰‌درصد بیشتر شده است. پس از آن در مجموع ۵میلیون و ۳۴۹‌هزار تن مقاطع تخت فولادی در کشور مصرف شده است. مصرف این مقاطع نسبت به سال گذشته که ۴میلیون و ۷۱۶‌هزار تن بوده، ۱۳‌درصد بیشتر شده است.

در مدت مذکور سال‌جاری، تولید محصولات فولادی ۱۲میلیون و ۶۷۰‌هزار تن ثبت شده که ۱۱میلیون و ۳۷۴‌هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته و به این ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در هفت‌ماه نخست سال ۱۴۰۰ که ۹میلیون و ۵۶۹‌هزار تن بوده، ۱۹‌درصد افزایش مصرف را رقم زده است.

از ۱۸میلیون و ۲۶۸‌هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولیدشده در نیمه ابتدایی ۱۴۰۱ با رشد ۱۵درصدی نسبت به مصرف آن در مدت مشابه سال گذشته (۱۱میلیون و ۷۱۵‌هزار تن) به ۱۳میلیون و ۴۷۲‌هزار تن برای مصرف داخلی رسیده است. همچنین مصرف آهن اسفنجی ۲۲‌درصد رشد کرده و از ۱۶‌هزار و ۶۸۰ تن به ۲۰‌هزار و ۳۵۹تن رسیده است./ دنیای اقتصاد

×