چت

بهترین تولیدکنندگان فولاد در جهان

فولاد که ترکیبی از آهن و کربن است، یکی از ضروری‌ترین فلزات در دنیا به شمار می‌رود. به همین دلیل، تولید آن از اهمیتی ویژه برخوردار است.

بهترین تولیدکنندگان فولاد در جهان

فولاد یکی از ترکیب‌های اساسی در زندگی بشر به‌شمار می‌آید، چرا که جزئی اصلی در تولید تجهیزات مختلف مانند خودروها، لوازم خانگی، چهارچوب سازه‌ها و حتی ریل‌های قطارها را تشکیل می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از هزار و ۹۵۱ میلیون تن متریک فولاد تولید شد و همین امر، ضرورت وجود این فلز را در زندگی بشر بیش از پیش به اثبات رساند.

دلایل بسیاری برای ضرورت استفاده از فولاد برای بهبود کیفیت زندگی انسان وجود دارد، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزار برابر بودن مقاومت آن نسبت به آهن اشاره کرد، که می‌توان این استقامت را به روش‌های مختلف مانند افزودن تسمه فولادی گالوانیزه به آن، حتی باز هم افزایش داد و چند برابر کرد. امروزه فولاد بخش مهمی از صنعت بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می‌رود، با این حال تولید این فلز در بعضی از نقاط جهان بهتر از سایر قلمروها انجام می‌شود. در ادامه به معرفی کشورهایی از جهان با بالاترین میزان تولید فولاد در هر سال پرداخته می‌شود.

چین


تولید فولاد در چین طی قرن بیستم بسیار پایین بود، با این حال ظرفیت کارخانه‌های این فلز در سراسر کشور طی تنها چند دهه به حدی افزایش یافت که چین به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان تا به امروز تبدیل شده است. در واقع، هر ساله بیش از هزار میلیون تن متریک فولاد در چین تولید می‌شود، که این مقدار برابر با حدود ۵۳ درصد از کل تولید این فلز در سراسر جهان است. رسیدن چین به بالاترین جایگاه کشورهای جهان در تولید فولاد به فرآیند مدرن‌سازی تولید آن مربوط می‌شود؛ ضمن اینکه رونق اقتصادی کشور نیز نقش مهمی در این افزایش ایفا کرده است. جالب است بدانید که مصرف بسیار بالای فولاد در چین باعث شده است که هر ساله تنها ۱۰ درصد از فولاد تولیدی آن به کشورهای بیگانه صادر شود، که با وجود همین مقدار کم نیز چین به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد جهان شناخته شده است.

هندوستان


هندوستان با بالاترین نرخ وجود فولادِ کربن‌بالا در جهان، به‌عنوان دومین تولیدکننده این فلز در دنیا شناخته شده است، که به مدت چندین سال پی‌درپی، یکی از بازارهای پررونق خرید و فروش فولاد جهان را از آن خود کرده است. به لطف حمایت‌های دولت و کمپانی‌های خصوصی، هند توانسته است طی چند سال گذشته از ژاپن، به‌عنوان رقیب سرسخت خود در تولید فولاد، پیشی بگیرد و هر ساله به‌طور میانگین، ۱۱۸ میلیون تن متریک از این فلز تولید کند. جالب است بدانید که از سال ۲۰۱۸، تحت طرحی حمایتی از سوی دولت، تولید محلی فولاد در سراسر کشور به میزان ۷۵ درصد افزایش یافته است. از نظر صادرات فولاد نیز هند جایگاه هفتم جهان را از آن خود کرده است، چراکه مصرف این فلز در خود کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

ژاپن


ژاپن سال‌ها به لطف بزرگ‌ترین شرکت فولاد خود به نام «نیپون استیل» که حدود ۲۴ درصد تولید کل فولاد کشور را به عهده دارد، به‌عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا در زمینه تولید این فلز شناخته شده است. هر ساله بیش از ۹۶ میلیون تن متریک فولاد در ژاپن تولید می‌شود، که تنها در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ میلیون تن از آن به کشورهای دیگر صادر شد و همین امر نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا کرد. کیفیت فولاد ژاپن به حدی بالا است که تقاضای بسیاری از سوی کشورهای جهان برای واردات این فلز به کمپانی‌های آن پیشنهاد می‌شود.

ایالات متحده آمریکا


ایالات متحده آمریکا نیز مانند ژاپن به خاطر تولید فولاد با کیفیت بسیار بالا در سراسر جهان شهرت دارد، چراکه از فرآیندهای بسیار پیشرفته‌ای برای تولید این فلز در کمپانی‌های خود بهره می‌گیرد. تولید سالانه فولاد در آمریکا به ۷۰ میلیون تا ۹۰ میلیون تن متریک می‌رسد، که هر ساله بر این مقدار نیز افزوده می‌شود. اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ تولید فولاد و تقاضای صادرات در آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، با این حال این کشور توانست همچنان جایگاه چهارم جهان را در تولید فولاد حفظ کند.

ایران


ایران جایگاه دهم تولید فولاد جهان را با میانگین تولید سالانه ۲۸.۵ میلیون تن متریک از آن خود کرده است. جالب است بدانید که حدود ۱۴ سال پیش، هر ساله تنها ۱۰ میلیون تن متریک فولاد در ایران تولید می‌شد و با همین مقدار نیز، جایگاه دهم قدرت‌های برتر دنیا در زمینه تولید فولاد از آن کشور ما بود. توسعه زیرساخت‌های تولید فولاد و حضور کمپانی‌هایی مانند فولاد خراسان، شرکت فولاد اصفهان و کمپانی فولاد مبارکه نقش مهمی در افزایش تولید این فلز با کیفیت بسیار بالا ایفا کرده است. البته ایران در سال ۲۰۲۲، فرازونشیب‌های بسیاری در تولید فولاد تجربه کرد، چراکه تقاضای فلز این کشور به‌واسطه تخفیفات ویژه در فروش فولاد روسیه، رکود را در این زمینه برای ایران رقم زد./ ایمنا

×