چت

برکناری ناگهانی رئیس ایمیدرو پشت پرده داشت؟

دوران مدیریت وجیه الله جعفری در سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران دو سال و ۵ ماه و ۴ روز طول کشید؛ دورانی که با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شد و حتی پای تحقیق و تفحص مجلس به ایمیدرو را باز کرد. اگر ۱۴ محور مهم تحقیق و تفحص مجلس از ایمیدرو را دوباره مرور کنیم، کلید تغییر ناگهانی رئیس کل این سازمان رمزگشایی می‌شود.

برکناری ناگهانی رئیس ایمیدرو پشت پرده داشت؟

حدودا ۱۰ روز قبل (۲۳ اردیبهشت ماه امسال) بود که خبر رسید وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو شبانه از کار برکنار شده است. در این میان، اینکه چرا سرپرست وزارت صمت تصمیم گرفت شبانه او را برکنار کند و حتی سید مهدی نیازی به عنوان عالی ترین مقام در وزارت صمت به مراسم تودیع جعفری نرفت، از شک و تردیدهای بسیار نسبت به عملکرد او در ایمیدرو حکایت دارد؛ عملکردی که حتی رضایت فعالان فولادی را هم در پی نداشت.
دوران مدیریت وجیه الله جعفری در سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران دو سال و ۵ ماه و ۴ روز طول کشید؛ دورانی که با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شد و حتی پای تحقیق و تفحص مجلس به ایمیدرو را باز کرد. حالا اگر ۱۴ محور مهم تحقیق و تفحص مجلس از ایمیدرو را دوباره مرور کنیم، کلید تغییر ناگهانی رئیس کل این سازمان رمزگشایی می‌شود.

در این راستا، رسیدگی به تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو در تاریخ ۴ مرداد ۱۴۰۱ با ۱۵۳ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ به تصویب رسید. در ادامه هیات تحقیق و تفحص از اییمیدرو تشکیل و این هیات کار خود را به طوری رسمی آغاز کرد.

رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، بررسی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و دارا بودن یا نبودن توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی این طرح‌ها و همچنین میزان تاثیرگذاری طرح‌های اجراشده تاکنون بر بهره‌وری و سودآوری این شرکت‌ها، بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی، بررسی میزان انطباق شرایط احراز اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران عامل و سایر مدیران در ستاد مرکزی و شرکت‌های ایمیدرو با ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی انتصابات و ارزیابی میزان کارآمدی آنان در راستای اهداف سازمانی، بررسی میزان بهره‌وری نیروی انسانی و نحوه جذب و استخدام در ستاد و کلیه شرکت‌های وابسته به ایمیدرو، تحقیق درخصوص تاثیر و سهم سازمان ایمیدرو و شرکت‌های وابسته در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، توجه به مناطق محروم، اشتغال‌زایی و پایبندی به حقوق جوامع محلی و حفظ و صیانت از محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع تجدیدناپذیر و حقوق نسل‌های آینده از ارزش‌های مصوب سازمان ایمیدرو است.

چقدر این ارزش‌ها رعایت شده است؟، دلیل فاصله قیمتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه در صنعت مس و آلومینیوم، نحوه انتصابات به خصوص استفاده از مدیران بازنشسته محکومین اقتصادی، رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در صدور مجوز به معادن و ایجاد واحدهای صنایع جواز معدنی، رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در خصوص چگونگی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت حفظ و حراست آنومالیهای مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی، رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حوزه نحوه واگذاری ببخشی از فعالیت‌های خود به بخش خصوصی و رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و علی الخصوص شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت اجرای صحیح حقوق کاشف معادن وفق مواد ۸ و ۹ قانون؛ ۱۴ محوز تحقیق و تفحص مجلس از ایمیدرو را تشکیل می دهد.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همان زمان در گفتگو با فولادبان یا اشاره به آغاز به کار هیات تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو در پارلمان، گفته بود: تحقیق و تفحص، ابزار نظارتی مجلس است، ضمن اینکه این اقدام می‌تواند از بروز فساد جلوگیری کند.

به هر حال، اینکه عملکرد ایمیدرو چگونه بوده که منجر به تحقیق و تفحص مجلس شده است؟ پرسش مهم فعالان فولادی در چند ماهه گذشته بود که با تغیییر ناگهانی رئیس هیات عامل ایمیدرو، پاسخ‌ آن به صورت شفاف مشخص شد؛ اگرچه بسیاری از فعالان فولادی هم عملکرد جعفری در ایمیدرو را به چالش می‌کشند و نمره قبولی به او نمی‌دهد به طوری که آنان در پیشنهاداتی به رئیس جدید ایمیدرو، خواستار این هستند که او دیگر اشتباهات رئیس سابق ایمیدرو را تکرار نکند. از جمله اینکه دیگر شاهد انتصاب مدیران ناکارآمد در شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو همچون فولاد مبارکه، چادرملو، شرکت ملی فولاد و تاصیکو نباشیم./ تاصیکو 

دیدگاه ها
×