چت

برنامه غول سنگ‌آهن برای ۲۰۲۱

ماه گذشته شرکت BHP پیش‌بینی خود را برای تولید سالانه سنگ‌آهن افزایش داد، درحالی‌که ریوتینتو نیز به دنبال افزایش عرضه این ماده معدنی در سال‌جاری است.

برنامه غول سنگ‌آهن برای ۲۰۲۱


به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از نشریه بلومبرگ، شرکت واله که سومین عضو عرضه‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن به بازارهای جهانی است، برنامه تولید خود را به‌زودی اعلام خواهد کرد. فراتر از آنچه برای تولید سه‌ماه چهارم انتظار می‌رفت با افزایش در پیش‌بینی تولید ۲۰۲۱، شرکت واله می‌تواند به‌واسطه فشار چین برای کاهش تولید فولاد خود شوک بیشتری را بر قیمت‌های سنگ‌آهن وارد کند. کاهش تولید فولاد چین نیز به دلیل افت سود حاشیه‌ای آن و افزایش سنگ‌آهن انباشته در بنادر این کشور است.

قیمت‌های آتی که در ماه دسامبر به اوج ۱۷۵ دلار در هر تن رسید به ۱۵۰ دلار نزول کرده و می‌تواند تا ۱۰۰ دلار در پایان سال کاهش یابد. آقای مورگان استنلی هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که قیمت این ماده معدنی در سه سال آینده بالای ۱۶۵ دلار خواهد بود. گزارش نومیدانه‌ای نیز توسط دومین عرضه‌کننده بزرگ در جهان این پیش‌بینی را تایید می‌کند. حال‌آنکه میزان تقاضای سنگ‌آهن چین احتمالا روند آهسته‌ای را داشته باشد، قیمت‌ها همچنان در سطوح بالا باقی خواهد ماند.

این شرکت برزیلی مستقر در ریودوژانیرو، میزان تولید فصلی خود را بالغ‌بر ۶/ ۸۶ میلیون تن اعلام کرد، اما بلومبرگ تخمین می‌زند که این میزان اندکی کمتر از سه‌ماه سوم خواهد بود که احتمالا نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته با افزایش مواجه شود. با فرض بر اینکه در سه‌ماه آخر سال اتفاق خاصی نیفتاده بود، واله در گزارش پیش‌بینی تولید سنگ‌آهن ۲۰۲۰ خود آن را بین ۳۰۰ تا ۳۰۵ میلیون تن و ۳۱۵ تا ۳۳۵ میلیون برای سال‌جاری پیش‌بینی کرده بود.

در آن زمان مدیران اجرایی هدف سال ۲۰۲۱ را با رویکرد محافظه‌کارانه‌ای ارائه داده بودند که شرایط را برای تعدیل باز گذاشته بود. واله هنوز به دنبال این است که ظرفیت تولید خود را به ۴۰۰ میلیون تن برساند تا جایگاه اول برترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان را مجددا تصاحب کند. این در حالی است که واله به دلیل شکسته شدن سد برومادینیو که بالغ‌ بر ۲۷۰ نفر در این حادثه کشته شدند، این جایگاه را به شرکت ریوتینتو واگذار کرده است.

اما درحالی‌که واله موانع قانونی و مشکلات ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا را طی می‌کند، بهبود تولید کمی بیشتر ازآنچه تصور می‌شد به طول انجامید. این امر موجب شد تا قیمت سوخت نسبت به سال گذشته افزایش یابد که باعث افزایش فشار روی میزان درآمد این شرکت شد. همچنین رتبه اعتبار سرمایه‌گذاری واله توسط Moody ارتقا یافت که این اتفاق پرداخت سود سهام این شرکت را بازگرداند./دنیای اقتصاد

×