چت

ایران، هند و افغانستان اتحادیه ترانزیت منطقه ای نیاز دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تشکیل اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای بین سه کشور ایران، هند و افغانستان را برای اجرای موافقتنامه چابهار ضروری دانست و گفت: این مساله زمینه ساز توسعه ترانزیت چند وجهی در منطقه خواهد شد.

ایران، هند و افغانستان اتحادیه ترانزیت منطقه ای نیاز دارند.

به گزارش فولاد 24 به نقل از ایرنا، «محمد راستاد» روز سه شنبه در نخستین نشست «شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان»(موافقتنامه چابهار) در هتل پارسیان آزادی تهران افزود: مشارکت و سرمایه گذاری چندجانبه در زیرساخت های ترانزیتی منطقه و حمایت از بخش خصوصی برای توسعه این همکاری ها، از مهمترین پیشنهادهای ایران برای اجرایی شدن بهتر موافقتنامه چابهار در بین سه کشور مهم منطقه است.

راستاد افزود: کاهش نرخ تعرفه های حمل ونقل چند وجهی و یکسان سازی مقررات بیمه ای و بانکی، به رشد ترانزیت و توسعه اقتصادی این سه کشور منطقه کمک خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه در مسیر کریدور شمال و تسهیل ترانزیت توسط همه کشورهای منطقه، در رفع موانع و مشکلات زیربنایی حمل و نقل در این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: دسترسی ایمن، قوی و آسان به مسیرهای ترانزیتی از سوی همه کشورهای منطقه و اعطای خدمات حمایتی متقابل، از مهمترین محورهای موفقیت اجرایی شدن موافقتنامه چابهار است.

مدیرعامل سازمان بنادر اظهار داشت: خوشبختانه موافقتنامه چابهار به تأیید مراجع قانونی ایران، هند و افغانستان رسیده است و امروز با برگزاری نخستین نشست معاونان وزیران حمل و نقل، زمینه های اجرایی شدن این موافقتنامه بین سه کشور منطقه فراهم شده است.

راستاد افزود: ایران از موقعیت ممتاز جغرافیایی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار است و با عبور کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق-غرب و کریدورهای موجود در جنوب آسیا، زمینه ترانزیت کالا در منطقه بیش از پیش تقویت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بدون شک بندر چابهار در انتقال کالا از طریق اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، روسیه، اروپای شرقی و قفقاز کوتاهترین زمان را فراهم می کند و انتظار داریم در سال‌های آینده شاهد رشد و شکوفایی ترانزیت در این منطقه باشیم.

راستاد اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کنار آب های قابل کشتیرانی دارد، کشورهای دیگر می توانند از این ظرفیت مناسب بنادر ایران، برای توسعه تجارت در منطقه به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: براساس موافقتنامه چابهار، شورای هماهنگی این موافقت‌نامه امروز با حضور معاونان وزیران حمل و نقل این سه کشور تشکیل شده تا شرایط ایجاد یک کارگروه را فراهم آورند تا این کارگروه بتواند تا در 2 ماه آینده، زمینه‌های اجرایی شدن این موافقتنامه را بین این سه کشور فراهم کند.

راستاد، بندر چابهار را یکی از بنادر استراتژیک ایران در منطقه برشمرد و گفت: تاکنون ۹ کشتی، گندم صادراتی هند به افغانستان، از طریق این بندر به افغانستان ترانزیت شده است.

به گزارش ایرنا، موافقتنامه حمل و نقل دریایی بین ایران و هند افغانستان در سال 1395 با حضور رئیسان جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به امضا رسید؛ مجلس شورای اسلامی این موافقتنامه را در سال ۹۶ مصوب کرد و امسال نیز از سوی دولت برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

معاون وزیر راه در ادامه به حضور شرکت هندی در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: شرکت هندی از مدتها پیش عملیات نصب تجهیزات مورد نیاز در بندر را کرده است تا تا با امضای قرارداد رسمی به عنوان اپراتور، بتواند کار خود را در این بندر آغاز کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسهیل ترانزیت از هند به افغانستان و آسیای میانه است و ما نیز به دنبال جذب بارهای ترانزیتی بیشتر از طریق بندر چابهار به افغانستان هستیم.


منبع: ایرنا
دیدگاه ها
×