چت

افزایش بهای فولادهای ساختمانی به دلیل رشد قیمت قراضه در جهان

توقف فعالیت‌های تولیدی در جهان همیشه برای قیمت‌ها در بازار فولاد منفی نیست. آن‌هم در شرایطی که شاهد کاهش عرضه قراضه و رشد شدید قیمت‌ها در این بازار هستیم، آن‌هم در وضعیتی که قرنطینه اجازه جمع‌آوری یا تفکیک قراضه را هم نمی‌دهد.

افزایش بهای فولادهای ساختمانی به دلیل رشد قیمت قراضه در جهان

شاید عجیب باشد ولی در هفته گذشته آهن قراضه در ترکیه رشدی نزدیک به ۱۶ درصد داشته و بخشی از بازار فولاد را دگرگون کرده اما به تمامی بازارها در اقصی نقاط جهان گسترش نیافته است. شمش فولادی هم رشد نرخ داشت. به این موارد در خبرهای مرکز فولاد ایران اشاره شده است.

هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه رشد شدیدی داشته و از ۲۱۰ دلار به ۲۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. حتی برخی از قیمت ۲۵۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر در بازار خبر دادند.هفته‌های اخیر قرنطینه و رکود ناشی از شیوع کرونا ورود قراضه به انبار عرضه‌کننده‌ها را کم کرده، از این رو قیمت را بالا بردند تا به جمع‌آوری قراضه انگیزه بیشتری بدهند. ظاهرا عرضه‌کننده‌ها در معاملات بعدی کمتر از ۲۶۰ دلار نخواهند فروخت چون جمع‌آوری قراضه به شدت کند شده است. در مقابل خریداران قراضه در ترکیه سعی دارند نیاز خود را با جایگزینی بیلت وارداتی رفع کنند چون موجودی بازار داخلی قراضه ترکیه نیز تقریبا خالی است. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن حدود ۱۸۴ دلار در هر تن فوب در ثبات بود. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا ۲۳۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و بدون تغییر ماند. در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده در ۲۳۶ دلار در هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

افزایش قیمت قراضه در ترکیه بهای بیلت سی‌آی‌اس را افزایش داد ولی به نظر فعالان بازار با توجه به رکود تقاضا، این رشد قیمت موقتی است. آخرین قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار در هر تن فوب شد در حالی که اوایل هفته قبل ۳۲۵ تا ۳۳۰ دلار بود. در بازار آسیا کمبود عرضه داخلی قراضه موجب شد تقاضای بیلت کمی بهتر شود و محموله‌هایی در ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار در هر تن فوب نهایی شد.در آسیا به ویژه چین بازار بیلت راکد شده چون پیش از این خریدهای زیادی صورت گرفته بود. بیلت سی‌آی‌اس در چین ۳۷۰ تا ۳۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ۳۶۰ دلار در هر تن فوب شده است. همچنین در ترکیه بیلت وارداتی ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد در حالی که هفته قبل تا ۳۶۰ دلار بود.در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی از ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر اوایل آوریل به ۳۶۵ تا ۳۷۵ دلار رسید.

مقاطع فولادی و فولادهای ساختمانی

هفته گذشته بهای مقاطع صادراتی کشورهای سی‌آی‌اس رو به افزایش بود. رشد قیمت میلگرد و قراضه در ترکیه موجب شد عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس نیز به فکر بالا بردن قیمت باشند. البته تثبیت قیمت‌های جدید در معاملات دشوار به نظر می‌رسد چون تقاضا کافی نیست. تناژ بالایی از میلگرد سی‌آی‌اس در ۳۶۵ تا ۳۷۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه به خاورمیانه و آفریقا فروخته شده درحالی‌که اوایل آوریل ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار بود. البته قیمت‌های پیشنهادی جدید روسیه به ۳۹۰ دلار هر تن فوب رسیده است.در ترکیه میلگرد صادراتی تا ۲۰ دلار بالا رفته و ۴۰۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. میلگرد صادراتی چین نیز با ۴ دلار رشد به ۳۹۶ دلار در هر تن فوب رسید.

دنیای اقتصاد

×