چت

آغاز عملیات اجرایی طرح تولید مواد پایه صنعت آلومینیوم و فولاد کشور

گروه بنگاه‌ها : عملیات اجرایی کارخانه بزرگ ۵۰۰ هزارتنی تولید کک نفتی کلسینه (CPC) و دیگر فرآورده‌های پایه صنایع آلومینیوم و فولاد در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح تولید مواد پایه صنعت آلومینیوم و فولاد کشور

به گزارش روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، فریدون فدایی دولت، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ که سرمایه‌گذار و مجری آن از بخش‌خصوصی است، گفت: تامین مواد اولیه فولاد و آلومینیوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با تکیه بر توان مهندسی و اجرایی، طرح جامع مطالعاتی احداث کارخانه ۵۰۰ هزارتنی تولید کک نفتی کلسینه (CPC) و دیگر فرآورده‌های پایه صنایع آلومینیوم و فولاد تهیه شد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن برشمردن مزایای منطقه متبوعش تصریح کرد: هرکدام از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منطقه ویژه لامرد به‌عنوان یک راهبرد جدید

می‌تواند تعریف شود و اهداف ذاتی تشکیل مناطق ویژه یعنی رونق اقتصادی و افزایش ظرفیت تولیدی کشور با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، افزایش توان صادراتی، محرومیت‌زدایی و اشتغال پایدار، بهبود وضعیت معیشتی مردم را محقق سازد که این منطقه در پرتو همکاری‌ها و حمایت‌های رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، استاندار فارس، نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، در کانون توجه ملی قرار گرفته است. وی تلاش مدیریت این کانون صنعتی را معطوف قرار دادن ظرفیت‌های نهفته در معادن غنی مبتنی بر رهیافت مطالعات دقیق عنوان کرد و افزود: طرح تولید انرژی کشور در این منطقه ویژه با توجه به شرایط مناسب مورد تایید وزارت نیرو مورد بازبینی و به‌عنوان نقشه راه جدید به سرمایه‌گذاران متقاضی معرفی می‌شود. فدایی دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه آلومینیوم جنوب به مرحله بهره‌برداری رسیده ودر آینده با تکمیل چرخه تولید این کارخانه، ۱۵۰ هزار تن آلومینیوم مذاب برای تولید انواع ورق‌های عریض، صنایع آلیاژی، پروفیل آلومینیوم، قطعات خودرو و دیگر صنایع مرتبط با این فلز گرانبها در دسترس است، علاوه بر طراحی و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری مرتبط در این حوزه، با رایزنی‌های به‌عمل آمده از ظرفیت‌های سندیکای آلومینیوم ایران نیز برای تبیین قابلیت‌های سرشار این منطقه استفاده می‌شود. حسینی سرمایه‌گذار طرح مزبور نیز در این مراسم با تقدیر از پیگیری و مساعدت مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، مقرر بود این طرح در نقطه دیگری عملیاتی شود؛ اما با درخواست و حمایت‌های مدیرعامل محترم آقای دکتر فدایی دولت و ارزیابی دقیقی که از مزیت‌ها و مشوق‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد صورت گرفت، بنابراین تصمیم شرکا بر این شد تا این طرح در این منطقه اجرا شود. به گفته وی، با احداث این کارخانه که در فاز نخست موجبات اشتغال‌زایی برای ۵۰۰نفر به‌صورت مستقیم را فراهم می‌کند، دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در تامین CPC (کک نفتی کلسینه) مرتفع می‌شود و این حجم تولیدی می‌تواند بخش اعظمی از نیاز کشور را تامین کند. این سرمایه‌گذار با بیان اینکه مواد اولیه فاز نخست این کارخانه در کشور قابل تامین خواهد بود، اضافه کرد: حدود ۱۲۰ میلیون یورو اعتبار اولیه برای احداث این کارخانه است و این مبلغ به‌طور کامل توسط شرکا تامین می‌شود. منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیرمجموعه‌های ایمیدرو در جنوب استان فارس واقع شده است که میزبان صنایع آلومینیوم جنوب، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی، کارخانه‌های تولید سنگ مصنوعی و آسفالت است.

دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×