چت

آغاز زیرفروشی در بازار آهن.

قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد ظرف هفته‌های اخیر نسبت به نرخ این محصولات در بازار فیزیکی بورس‌کالا کمتر شده است. این موضوع می‌تواند هشداری از ایجاد وضعیت رکود‌تورمی در این بازار باشد که تجار را به سمت زیرفروشی سوق می‌دهد.

آغاز زیرفروشی در بازار آهن.

در این میان افزایش مستمر بهای سنگ‌آهن و فولاد در بازارهای جهانی تنها پارامترهایی هستند که برای ساعاتی به این بازار رونق می‌بخشند؛ هر چند که نبود تقاضای مصرفی آن‌هم در فصل بهار که به شکل سنتی زمان رونق ساخت‌وساز به‌شمار می‌رود مجددا این بازار را در رکودی سنگین فرو‌می‌برد.


 بازار آزاد مقاطع‌فولادی از بورس‌کالا عقب ماند


در اولین روز از اردیبهشت‌ماه رینگ معاملاتی بورس‌کالا میزبان عرضه بالغ بر ۱۷۵ هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن و نبشی بود که از این میزان محصول برابر ۸۴‌هزار تن در بازار اصلی و مچینگ به‌فروش رفت؛ به این ترتیب از کل عرضه مقاطع طویل فولادی در این روز تنها حدود ۴۸ درصد مورد داد و ستد قرار گرفت. از عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در روز چهارشنبه اول اردیبهشت حدود ۱۱۰ هزار تن شامل انواع میلگرد بود که برابر ۱۰۰ هزار تن تقاضا برای این گروه کالایی در رینگ بازار فیزیکی به‌ثبت رسید؛ هرچند که در نهایت ۵۸ هزار تن معادل ۵۳درصد از این میلگرد در بازار اصلی و مچینگ مورد‌معامله قرار گرفت.

با توجه به افزایش بهای جهانی مقاطع طویل فولادی، قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس‌کالا برای اولین روز اردیبهشت افزایشی شد، این در حالی بود که ظرف هفته گذشته نرخ ارز آزاد و نیمایی در مسیر کاهشی‌شدن قرار گرفته بود و افت نرخ ارز نیمایی به‌عنوان سرعت‌گیری در مسیر رشد بهای پایه این محصولات عمل کرده بود؛ با این وجود سیگنال افزایشی تعیین قیمت موثرتر از سیگنال کاهشی عمل کرد و نرخ پایه در این روز با افزایشی ۴۰۰ تومانی نسبت به هفته قبل روبه‌رو شد. در نهایت هر کیلوگرم میلگرد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا با قیمت پایه یعنی ۱۲هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس این محصول برای خریدار برابر ۱۳هزار و ۴۵۰ تومان تمام خواهد شد که با توجه به هزینه حمل و سود معقول تاجر انتظار می‌رود که این محصول در بازار آزاد با نرخ ۱۴ هزار تومان به‌فروش برسد.

با این وجود ظرف روزهای اخیر میلگرد در بازار آزاد تهران با قیمتی در کانال ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان به‌فروش می‌رود که کمتر از نرخ خرید این محصول از بورس‌کالا است. اما وجود خریدهای قبلی با بهایی کمتر از نرخ معامله هفتگی محصول در بورس‌کالا در انبار تجار، خریدهای سلف این مقاطع از تولیدکنندگان در عین نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای، مواردی هستند که باعث این زیرفروشی در بازار آزاد نسبت به قیمت این کالاها در بازار فیزیکی بورس‌کالا می‌شوند.

به گفته فعالان بازار مقاطع طویل فولادی این بازار گاهی از افزایش مستمر بهای سنگ آهن و شمش در بازارهای دنیا تقویت شده و موجی از تقاضا به بازار روانه می‌شود اما نبود تقاضای مصرفی با وجود شروع فصل بهار که زمان سنتی رونق در بخش ساخت‌و‌ساز کشور به‌شمار می‌رود باعث می‌شود تا این موج به سرعت فروکش کرده و داد‌و‌ستدها به فاز رکودی فرو روند./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×