چت

روی از سقوط تا انقلاب؛ چالش‌ها و فرصت‌های بازار در سال 2024

هزینه تبدیل هر تن کنسانتره روی به فلز تصفیه شده به 165 دلار کاهش یافته است، که این کاهش حدود ۴۰ درصدی نسبت به قبلی است.

روی از سقوط تا انقلاب؛ چالش‌ها و فرصت‌های بازار در سال 2024

هزینه تبدیل هر تن کنسانتره روی به فلز تصفیه شده به 165 دلار کاهش یافته است، که این کاهش حدود ۴۰ درصدی نسبت به قبلی است. این کاهش هزینه تصفیه به ازای هر تن کنسانتره روی به فلز تصفیه شده، در پی سقوط قیمت روی در دو سال گذشته بوده است که منجر به کاهش موجودی در انبارهای جهانی شده و در نتیجه قیمت روی به بالاترین سطح خود در طول یک سال گذشته رسیده است.

شرکت غول کانادایی معدن Teck Resources با شرکت Korea Zinc موافقت کرده است که هر تن کنسانتره روی را با قیمت 165 دلار به فلز تصفیه شده تبدیل کند. این توافق در زمینه تبدیل کنسانتره روی به فلز تصفیه شده، در شرایط کاهش حاد هزینه تصفیه روی در سال جاری انجام شده است.

تحلیل‌گران این اتفاق را نتیجه فشرده‌شدن زنجیره تأمین معدن می‌دانند که دیر یا زود در بازار داخلی ایران نیز تأثیرگذار است. افزایش قیمت روی با کاهش موجودی انبارها در سال2024 همچنین نشان‌دهنده تأثیرات این روند در بازارهای جهانی است.

 هزینه تصفیه روی در سال 2024 نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است. این کاهش هزینه تصفیه، به همراه افزایش قیمت روی در بازارهای جهانی، موجب ایجاد شرایط مناسب برای افزایش تولید و تبدیل مجدد کنسانتره روی به فلز تصفیه شده می‌شود.

با این حال، اختلال در عرضه و چشم‌انداز منفی نسبت به استخراج روی در سال2024 از جمله چالش‌های موجود در این صنعت است. کاهش قیمت فلزات و فشارهای تورمی موجب متوقف شدن عملیات استخراج مس در بسیاری از معادن جهان شده است. در نتیجه، افزایش قیمت روی به همراه کاهش عرضه در بازار، می‌تواند انگیزه برای آغاز به کار مجدد تولید و تبدیل کنندگان روی را افزایش دهد. /ایراسین 

 تحلیل فولاد 24؛ عواملی همچون افزایش قیمت روی و کاهش هزینه تصفیه آن بر تولید و تبدیل مجدد کنسانتره روی به فلز تصفیه شده، همچنین چالش‌هایی نظیر اختلال در عرضه و چشم‌انداز منفی نسبت به استخراج روی در سال ۲۰۲۴، مهم ترین موضوع برای بررسی بود.

 در نهایت، با توجه به این مطالب ، انتظار می‌رود که بازار جهانی روی در سال ۲۰۲۴ به رشدی قوی و پایدار دست یابد، اما همچنان چالش‌هایی برای این صنعت وجود دارد که می‌توانند روند توسعه آن را تحت تأثیر قرار دهند.

 

دیدگاه ها
×