چت

بازار فولاد ویتنام

گزارش ماهانه اخیر انجمن فولاد ویتنام نشان داد که تولید فولاد ساختمانی با ۹.۱ درصد کاهش به ۷۳۸۱۹۶ تن رسیده است. فروش همچنین با ۶ درصد کاهش به ۸۷۴۴۴۱ تن رسید که از این میزان، فروش به بازارهای بین المللی با ۲۱.۵ درصد کاهش به ۱۴۹۶۲۳ تن رسید.

بازار فولاد ویتنام

تولید فولاد ساختمانی در نیمه اول سال در مجموع نزدیک به 5 میلیون تن بوده که 25.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد، در حالی که فروش و صادرات به ترتیب با 22.7 درصد و 38 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به حدود 5.1 میلیون تن و 80031 تن رسیده است.

انجمن فولاد ویتنام گفت که تقاضای ضعیف فولاد در بیشتر مناطق جهان و حدس و گمان منفی هر دو بر قیمت فروش فولاد تمام شده تاثیر گذاشته است. این انجمن افزود، همچنین با فشار بر قیمت فولاد، تولیدکنندگان چینی با کاهش سریع قیمت ها برای رقابت پذیری، صادرات را تقویت کردند.

از ابتدای سال، قیمت فولاد ساختمانی 12 تا 13 بار متوالی کاهش یافته است. در حال حاضر، فولاد CB240 بین 13.74 تا 14.48 میلیون وین در هر تن (580.85 تا 612.13 دلار آمریکا) قیمت گذاری شده است، در حالی که قیمت های D10 CB300 حدود 14.06 تا 15.1 میلیون ویلن در هر تن است.

بر اساس این گزارش، قیمت مواد اولیه در ماه گذشته ثابت بود، اما کاهش تقاضای داخلی، تولیدکنندگان را به سمت کاهش قیمت‌های فروش به صورت رقابتی سوق داد. علاوه بر این، تعداد کمی از پروژه های مسکن اجتماعی انجام شده است زیرا بازار املاک و مستغلات هنوز نشانه هایی از بهبود را بروز نداده است.

در حالی که تقاضای محلی از کاهش شدید رنج می برد، فروش فولاد ویتنام به اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اداره کل گمرک گزارش داد که 1.13 میلیون تن آهن و فولاد در ماه می از مرزها جابجا شده است. در پنج ماهه اول سال، انباشت صادرات فولاد با 10.4 درصد افزایش به 4.38 میلیون تن رسید. ایتالیا بزرگترین واردکننده فولاد ویتنامی با حدود 696000 تن است که 121 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در خارج از اتحادیه اروپا، صادرات به مالزی با 23 درصد رشد به 383000 تن رسید، در حالی که صادرات به ایالات متحده 297000 تن بود که افزایش 4 درصدی را نشان می دهد.

انجمن جهانی فولاد (WSA) در پایان ماه می پیش‌بینی کرد که مصرف جهانی فولاد در سال جاری پس از کاهش 3.2 درصدی در سال 2022 شروع به افزایش خواهد کرد.

کاهش هزینه‌های وام، سود شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، در حالی که ترویج سرمایه‌گذاری عمومی در توسعه  زیرساخت‌ها، مشکل تولید را کاهش می‌دهد و رشد بخش آهن و فولاد محلی را تشویق می‌کند.

در سال 2023، یک طرح سرمایه گذاری عمومی با سرمایه کل حدود 700 تریلیون ویون (29.59 میلیارد دلار آمریکا) توسط مجلس ملی تصویب شد که افزایشی تقریباً 25 درصدی نسبت به برنامه سال 2022 داشت.

Phạm Quang Anh، مدیر مرکز اخبار کالای ویتنام تحت نظارت بورس کالای ویتنام (MXV) گفت: با حمایت دولت، انتظار می رود صنعت تولید فولاد در ماه های پایانی سال بر مشکلات غلبه کند و جایگاه خود را به عنوان یک صنعت کلیدی در توسعه اقتصاد کشور مجدداً بدست بیاورد.

وی افزود: با توجه به اهمیت آهن و فولاد در پروژه‌های عمرانی و بزرگراه‌ها، محدوده قیمت فعلی به کاهش فشار هزینه‌ها بر صنایع کمک می‌کند.

وینت نام کشور پیشرو در آسیا از نظر سرمایه گذاری زیرساختی برای تقویت اقتصاد است، با هزینه هایی که حدود 5.7 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. هدف این کشور نیز حرکت به سمت تبدیل شدن به یک اقتصاد با درآمد بالا است و توسعه زیرساخت ها نقش مهمی در دستیابی به این هدف ایفا می کند

یک تاجر مستقل در ویتنام گفت که انتظار می رود مشکلات در نیمه دوم، به ویژه در سه ماهه چهارم، کاهش یابد، زیرا تقاضا با افزایش سرعت پروژه های ساخت و ساز افزایش می یابد.

در بازار سهام، سهام فولاد به لطف شتاب بهبود بازار داخلی فولاد در آینده نزدیک می‌تواند به حرکت مثبت خود ادامه دهد، اگرچه این واقعاً مشخص نیست و این بازار روز پنجشنبه با کاهش قیمت سهام در صنعت بانکداری و املاک و مستغلات، منفی به پایان رسید./ معدن نیوز 

دیدگاه ها
×