چت

فولاد در انتظار افزایش قیمت

تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود قیمت فولاد دوباره افزایش یابد. علاوه بر این، برخی استان‌های چین مانند تانگشان در حال حاضر محدودیت‌های تولید ۵۰ درصدی را برای مقابله با آلودگی هوا اعمال می‌کند. رقابت بین ضایعات نیکل و فولاد ضد زنگ با عیار بالا و پایین در حال افزایش است که احتمالاً منجر به افزایش قیمت مواد خام خواهد شد.

فولاد در انتظار افزایش قیمت

تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود قیمت فولاد دوباره افزایش یابد. علاوه بر این، برخی استان‌های چین مانند تانگشان در حال حاضر محدودیت‌های تولید 50 درصدی را برای مقابله با آلودگی هوا اعمال می‌کند. رقابت بین ضایعات نیکل و فولاد ضد زنگ با عیار بالا و پایین در حال افزایش است که احتمالاً منجر به افزایش قیمت مواد خام خواهد شد. 

قیمت‌های آتی فولاد به روند صعودی خود ادامه دادند، زیرا محدودیت‌های تولید مداوم در تانگشان، مرکز پیشرو فولادسازی چین، ادامه‌دار می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، تانگشان از 11 کارخانه فولاد با درجه A خواسته است تا به طور فعال تولید را کاهش دهند، در حالی که کارخانه‌های دارای رتبه B و درجه پایین‌تر باید 50 درصد از تاسیسات پخت خود را از 1 تا 31 ژوئیه به دلیل بدتر شدن کیفیت هوا تعطیل کنند. علاوه بر این، چندین تولیدکننده فولاد چینی برنامه ‌ای تعمیر و نگهداری را برای ماه ژوئیه اعلام کرده‌اند که الگوهای مشابهی را در ماه‌های گذشته دنبال می‌کند.

این اقدامات به آخرین انتظارات تحلیلگران آسیایی مبنی بر کاهش عرضه در بازار فولاد کمک و در نتیجه از افزایش قیمت فولاد حمایت می‌کند. 

معیارهای فولاد برای میلگرد 0.78 درصد، کلاف نورد گرم 0.89 درصد و میله سیم 0.45 درصد در بورس آتی شانگهای (SHFE) افزایش یافت.

رقابت بین نیکل با عیار بالا در مقابل نیکل با عیار پایین در حال افزایش است

انتظار می‌رود رقابت بین گریدهای مختلف نیکل به زودی سرعت بیشتری بگیرد. همانطور که قبلاً در اوایل ژوئن 2023 اعلام شد، اندونزی با در دسترس بودن سنگ معدن نیکل کم عیار مشکل فزاینده‌ای دارد و قصد دارد تولید خود را محدود کند که نشان می‌دهد اندونزی به مواد خام بیشتری برای نیکل درجه 1 نیاز دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، ظرفیت تولید حدود 200000 تن نیکل کلاس 1 باید تا پایان سال 2024 در اندونزی تکمیل شود. این همچنین توضیح می‌دهد که چرا نیاز به تبادل مواد خام بین تولیدکنندگان مختلف وجود دارد.

از یک سو، این امر می‌تواند منجر به تسکین بازار به شدت رو به رشد حمل‌و‌نقل الکتریکی شود، که اخیراً موجودی انبارها در بورس کالا را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تا حدی به پایین‌ترین حد تاریخی رسیده است. اما از سوی دیگر، این امر باعث کاهش عرضه آهن خام نیکل می‌شود که در تولید فولاد ضد زنگ استفاده می‌گردد.

چین قصد دارد تا پایان سال 2025 بیش از 8.3 میلیون تن ضایعات فولاد ضد زنگ استفاده کند.

در عین حال، چین قصد دارد سهم قراضه در تولید فولاد ضد زنگ را از 21 درصد فعلی به 26 درصد تا پایان سال 2025 افزایش دهد - افزایش تقریباً 1.6 میلیون تنی قراضه فولاد ضد زنگ در سال. این امر به میزان قابل توجهی در دسترس بودن قراضه حاوی نیکل را کاهش می‌دهد و باعث افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان می‌شود.

بنابراین رقابت بین عیار بالا، عیار پایین و قراضه در آینده افزایش خواهد یافت. با این حال، آنچه می‌تواند منجر به تسهیل در بخش خودروهای الکتریکی شود، احتمالاً منجر به افزایش هزینه‌های مواد خام در بخش فولاد ضد زنگ خواهد شد.

اگرچه اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات نیکل ظاهر شده است، اما محصولات تولیدی این کشور قیمت بالایی دارد. بر اساس گزارش‌های اخیر، اندونزی ششمین تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی در سال 2022 است. و سوزاندن زغال‌سنگ در این کشور آسیایی پایانی ندارد.

این موضوع از نظر تولید نیکل برای اندونزی مشکلاتی ایجاد می‌کند. زیرا سنگ لاتریت نیکل‌دار که عمدتاً در اندونزی یافت می‌شود، برای تبدیل شدن به نیکل کلاس 1 به انرژی بسیار بیشتری نیاز دارد. این بدان معنی است که انتشار 2 COتا شش برابر بیشتر از کانادا، روسیه یا استرالیا است. اندونزی اخیراً مجبور شد با انتقادهای زیادی از سوی سازمان تجارت جهانی (WTO) و صندوق بین‌المللی پول (IMF) در مورد ممنوعیت‌های صادراتی اعمال شده یا برنامه‌ریزی شده توسط اندونزی بر مواد خام (مانند نیکل یا بوکسیت) روبرو شود. / معدن نیوز 

دیدگاه ها
×