چت

امضای بزرگ‌ترین قرارداد نفتی

توسعه 6 میدان نفتی کشور به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار با هدف افزایش تولید حدود 400 هزار بشکه با تکیه بر توان داخلی با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد. جواد اوجی در مراسم امضای این قراردادها اعلام کرد که توسعه این میادین در مجموع 15میلیارد دلار عایدی سالانه خواهد داشت.

امضای بزرگ‌ترین قرارداد نفتی

بزرگ‌ترین قرارداد توسعه‌‌‌‌‌ای صنعت نفت ایران با عنوان قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان و به ارزش 11 میلیارد و 500 میلیون دلار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت دشت آزادگان اروند امضا شد. بر اساس این قرارداد 20 ساله برآورد می‌شود که تولید تجمعی نفت‌خام این میدان حدود 855.2میلیون بشکه باشد. میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان، حدود ۸۰‌کیلومتری غرب و جنوب‌غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی حدود 1500 کیلومتر‌مربع قرار دارد. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به‌‌‌‌‌شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی‌‌‌‌‌شمارند.

این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین‌‌‌‌‌فیلد) و کمتر توسعه‌‌‌‌‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق به‌‌‌‌‌طور مشترک از این میدان بهره‌‌‌‌‌برداری می‌کنند. عراق این میدان را با نام مجنون می‌‌‌‌‌شناسد. آن‌‌‌‌‌طور که ارزیابی‌‌‌‌‌ شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، این میدان حدود 32 میلیارد بشکه نفت درجا دارد که در چهار مخزن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان جای گرفته‌است. پیش‌‌‌‌‌تر توسعه بخش ایران این میدان در قالب دو میدان مجزای آزادگان‌شمالی و جنوبی دنبال می‌شد.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم 840 میلیون دلار شامل حفاری 357 حلقه چاه تولیدی جدید نفت، 190 حلقه چاه تزریق آب، انجام روش‌های فرازآوری مصنوعی نظیر نصب پمپ‌‌‌‌‌های درون‌‌‌‌‌چاهی یا فرازآوری با گاز، تکمیل و احداث تاسیسات روزمینی، مهندسی، خرید و ساخت تجهیزات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، واحدهای فرآورش (بهره‌‌‌‌‌برداری، نمک‌‌‌‌‌زدایی و جمع‌‌‌‌‌آوری گازهای همراه) و خطوط لوله اصلی انتقال نفت و گاز میدان به‌‌‌‌‌ترتیب به تلمبه‌‌‌‌‌خانه غرب کارون و کارخانه گاز و گاز مایع است که پیش‌بینی می‌شود حدود 60 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان خوزستان و کشور ایجاد کند./ دنیای اقتصاد 

دیدگاه ها
×