چت

ناآرامی‌های دریای سرخ و نگرانی‌های حمل دریایی به خاور میانه

سیل حملات حوثی‌ها در غرب یمن به کشتی‌هایی که در دریای سرخ تردد می‌کنند، صادرکنندگان چینی از جمله فولادسازان را بر آن داشته تا در چند هفته گذشته در مورد استراتژی‌های فروش خود در خاورمیانه تجدید نظر کنند.

ناآرامی‌های دریای سرخ و نگرانی‌های حمل دریایی به خاور میانه

با افزایش هزینه‌ها، طولانی شدن زمان ترانزیت و تاخیر در حمل و نقل محموله‌ها، برخی فعالیت صادراتی خود را در این منطقه کاهش داده اند و سایرین با قیمت بالاتر پیشنهاد می دهند تا هزینه هایشان جبران شود. به عنوان نمونه ورق گرم چین در دوبی ماه دسامبر 15 دلار بالا رفته 615 دلار هر تن سی اف آر شد. کرایه حمل دریایی به ترکیه هم 5 تا 10 دلار از امارات بالاتر است.
برخی اظهار داشتند حمل و نقل دریایی برای محموله های فله اخیراً 10 تا 15 درصد افزایش یافته و نرخ کانتینرها حتی دو برابر شده و قیمت‌های عرضه فولاد به خاورمیانه را افزایش داده است. از این رو هم خریداران و هم مصرف کننده‌ها فعلا ترجیح می‌دهند منتظر بمانند تا وضعیت روشن تر شود.
قابل ذکر است طی ماه های ژانویه تا نوامبر سال جاری، صادرات فولاد چین به سه کشور عربستان، امارات و ترکیه در مجموع 10.15 میلیون تن بوده که حدود 12 درصد از کل صادرات فولاد چین در مدت مشابه را تشکیل داده است.

دیدگاه ها
×