چت

بازارهای جهانی چشم‌‌‌انتظار سال جدید

سرمایه‌گذاران برای هدایت بهتر چشم‌‌‌انداز سیاست پولی، منتظر قرائت اصلی PCEآمریکا در روز جمعه، معیار تورم ترجیحی فدرال‌رزرو هستند. در همین حال، تورم بریتانیا در ماه نوامبر کاهش یافت و به کمتر از دوسال رسید و دورنمای چرخه کاهش نرخ جهانی را تقویت کرد.

بازارهای جهانی چشم‌‌‌انتظار سال جدید

 شاخص برنت که هفته گذشته را با ورود به کانال ۷۹دلاری سپری کرده بود، در هفته جاری رویه خود را تغییر داد و مجددا فاز کاهشی به خود گرفت. در روزهای پایانی سال جاری میلادی کامودیتی‏‏‌ها نیز تحت‌تاثیر نوسانات نرخ انرژی و همچنین افزایش میزان تقاضا با افزایش قیمت همراه شده‌اند، به طوری که پیش‌بینی می‌شود شاخص‏‏‌های کالایی، سال ۲۰۲۳ را با همین مسیر به انتها برسانند.

شاخص برنت که با آغاز درگیری در منطقه خاورمیانه روند نزولی را در پیش گرفته بود، از روز 12دسامبر در کانال افزایشی قرار گرفت و هفته گذشته را با بهای 79دلار و 18سنت به پایان رساند و در هفته جدید رویه خود را تغییر داد و با عقب‌‌‌نشینی به کانال 78دلاری بازگشت، این در حالی است که بهای نفت در روز 24دسامبر و با یک عقبگرد به قیمت 79دلار و 70سنت رسید. اختلاف شاخص برنت با ابتدای سال 2023 حدود 8دلار معادل 9.3‌درصد برآورد شده است که تحلیلگران با پیش‌بینی سرنوشت جنگ در نوار غزه بهای نفت را در سال 2024 افزایشی تصور می‌کنند.

از این‌رو با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، با افزایش میزان تقاضا ناشی از انبارسازی، قیمت بیشتر کامودیتی‌‌‌ها افزایش یافت که براساس پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی با آغاز سال جدید و شروع تعطیلات در بازارهای جهانی قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت، با این حال این افت قیمت به قیمت‌های ماه مه نخواهد رسید.


قیمت جهانی طلا طی دو هفته متوالی روند افزایشی داشت که این موضوع تحت‌تاثیر بازدهی خزانه‌‌‌داری و کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا در سال آینده بود و روز جمعه در کانال 2050دلاری قرار گرفت. داده‌‌‌های روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایالات‌متحده به اندازه‌‌‌ای که قبلا در سه‌ماهه سوم نشان داده شده بود، قوی نبوده و شاخص تولید فدرال‌رزرو فیلادلفیا بسیار کمتر از پیش‌بینی‌‌‌های ماه دسامبر بود. اکنون سرمایه‌گذاران برای هدایت بهتر چشم‌‌‌انداز سیاست پولی، منتظر قرائت اصلی  PCEآمریکا در روز جمعه، معیار تورم ترجیحی فدرال‌رزرو هستند. در همین حال، تورم بریتانیا در ماه نوامبر کاهش یافت و به کمتر از دوسال رسید و دورنمای چرخه کاهش نرخ جهانی را تقویت کرد.

بانک ژاپن سیاست پولی فوق‌‌‌العاده سست خود را حفظ کرد و بانک خلق چین نرخ‌های وام‌‌‌دهی معیار را بدون تغییر گذاشت. شاخص‌‌‌های کالایی با توجه به آنچه در حال رخ دادن است نیز در کانال صعودی قرار گرفتند و پیش‌بینی می‌شود که سال 2023 با افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌ها تحت‌تاثیر افزایش بهای نفت به پایان برسد. GSCI  به‌عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی و معیاری برای عملکرد کالا در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص از ابتدای سال 2023 تاکنون حدود 102.17واحد معادل 2.93‌درصد کاهش یافته و به عبارت بهتر روند نزولی تدریجی را در پیش گرفته است. این شاخص در 15سپتامبر سال‌جاری به بالاترین میزان خود از ابتدای سال 2023 رسید و شاخص 3803.5واحد ثبت شد و بعد از آن روند کاهشی به خود گرفت، به نحوی که در 24دسامبر سال‌جاری 3393.6واحد شد.  

شاخص CRB نشانگر تغییرات بازارهای کالاهای جهانی است که در ماه اکتبر به بالاترین میزان خود طی دوماه گذشته رسیده بود. به عبارت بهتر بالاترین میزان شاخص CRB در ماه اکتبر 324.66واحد به ثبت رسید و در ماه نوامبر روند نزولی تدریجی را در پیش گرفت تا اینکه در روز 24دسامبر این شاخص به 304.3واحد کاهش یافت. در تعیین شاخص CRB  مبحث انرژی 39درصد سهم دارد و 41‌درصد محصولات کشاورزی برای تعیین این شاخص سهیم هستند که به نوعی بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داده است. همچنین 7‌درصد فلزات گرانبها و 13‌درصد فلزات صنعتی در تعیین شاخص CRB موثر هستند.

شاخص‌‌‌های کالایی در کانال افزایشی


با نزدیک شدن به پایان سال 2023 شاخص کالایی CRB  به 304.3واحد رسید که از پایین‌‌‌ترین سطح پنج‌ماه اخیر که در 12دسامبر 295واحد به ثبت رسیده بود، عقب‌نشینی کرد. این افزایش به کمک جهش در بخش انرژی و همچنین در بخش فلزات اتفاق افتاد. با افزایش حملات شبه‌نظامیان حوثی در یمن به کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ، نفت خام به مرز 73دلار در هر بشکه بازگشت. در همین حال، طلا به 2040دلار افزایش یافت و مس به بالاترین سطح چهارماهه خود یعنی 3.91دلار نزدیک شد. از سوی دیگر، کالاهای کشاورزی که بیش از 40‌درصد از این شاخص را تشکیل می‌دهند نیز تحت‌تاثیر ذرت، شکر و کاکائو کاهش بیشتری یافتند. بورس فلزات لندن (LME) بازار بورس معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله فلزات اساسی است که یکی از بورس‌‌‌های کالایی قدیمی در دنیا به حساب می‌‌‌آید و فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی و فلزاتی مانند کبالت و مولیبدن و همچنین شمش فولاد در آن معامله می‌‌‌شود.

بررسی این بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی فلزات اساسی از ماه آوریل سیر نزولی را طی کرده و از 12دسامبر وارد کانال افزایشی شده و در روز 24دسامبر به 3736.9واحد رسیده است. قیمت جهانی سایر فلزات همچون مس، آلومینیوم، کبالت و مولیبدن نیز با توجه به افزایش قیمت انرژی و میزان تقاضا در روز 24دسامبر افزایشی بود، به طوری که مس بالاترین قیمت را طی چهارماه گذشته فتح کرد. شمش فولاد در بازار چین نیز از دیگر کامودیتی‌‌‌ها عقب نماند و با ادامه مسیر افزایشی به 516دلار به ازای هر تن رسید.

دیدگاه ها
×