چت

ابهام بازار جهانی فولاد با ریسک‌های ژئوپلیتیک

روند نزولی قیمت‌های جهانی فولاد در اکتبر 2023 ادامه دار شد.  تنها پیشنهادات صادراتی ورق گرم روسیه، زغال‌سنگ استرالیا و بیلت صادراتی دریای سیاه افزایش  قیمت ماهانه داشته است.

ابهام بازار جهانی فولاد با ریسک‌های ژئوپلیتیک

تنها پیشنهادات صادراتی ورق گرم روسیه، زغال‌سنگ استرالیا و بیلت صادراتی دریای سیاه افزایش  قیمت ماهانه داشته است.

به گزارش فولاد 24 به نقل از فولاد ایران؛  ورق گرم صادراتی چین 3 درصد معادل 19 دلار افت ماهانه داشته 537 دلار هر تن فوب شده است. محصول ژاپن نیز 5 دلار افت داشته 580 دلار شد. فولادسازان هندی از بازار صادرات فاصله گرفتند ولی ورق گرم صادراتی روسیه 4 دلار رشد داشته 572 دلار شد.

میلگرد صادراتی ترکیه یک درصد معادل 7 دلار افت داشته 569 دلار هر تن  فوب شده ولی بیلت دریای سیاه 2.5 درصد یا 12 دلار بالا رفته 488 دلار هر تن فوب شد.

در بازار مواد اولیه نیز تاکنون در ماه اکتبر قیمت سنگ‌آهن وارداتی به چین 2.47 درصد افت داشته، زغال‌سنگ ولی 17 درصد رشد ماهانه داشته 367 دلار شد و قراضه وارداتی در ترکیه 9 دلار افت داشته است.

از جمله عواملی که بر قیمت‌های جهانی در اکتبر 2023 تأثیر گذاشتند می‌توان به این موارد اشاره کرد که چین با چالش قیمتی در بازار داخل و خارج از کشور دست و پنجه نرم می‌کند، کارخانه های ژاپنی در بحبوحه تقاضای ضعیف محتاط تر شدند، هندی ها به تمرکز خود بر بازار داخلی ادامه می دهند، زغال سنگ با چالش های بخش عرضه افزایش قیمت داشته، سنگ آهن با افت تمایل به خرید چین سقوط کرد و میلگرد ترکیه در بازارهای جهانی با مشکل مواجه است و مالیات بر صادرات روسیه از بیلت های دریای سیاه حمایت نمود.

در بحبوحه خطرات ژئوپلیتیک فزاینده ناشی از جنگ غزه، جهان به عدم قطعیت قیمت ها چشم دوخته است. اگر مناقشه خاورمیانه بر عرضه نفت خام تاثیر گذارد، اثرات تورمی به شدت نمایان می شود و همه محاسبات قیمتی را در بازار فولاد که در حال حاضر با تقاضای پایین مبارزه می‌کند، مخدوش خواهد نمود.

دیدگاه ها
×