چت

بازار در انتظار برگشت میلگرد به کانال ۹ هزار تومان

بررسی روند قیمتی مقاطع فولادی در بازار آزاد حاکی از آن است که نرخ انواع مقاطع از جمله میلگرد فولادی با سرعتی قابل تامل در حال کاهش است، به‌گونه‌ای که ظرف یک ماه اخیر قیمت هر کیلوگرم میلگرد در این بازار کاهش حدود ۲۰ درصدی داشته و از سقف قیمتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

بازار در انتظار برگشت میلگرد به کانال ۹ هزار تومان

افت ۲۰ درصدی بهای مقاطع ظرف یک ماه

 باوجود کاهش قابل توجه بهای انواع مقاطع فولادی اما فعالان این بازار می‌گویند همچنان معاملات در رکود قابل توجهی به سر می‌برد.

از سویی قرارگیری در فصل سنتی رکود به شدت از میزان تقاضا در این بازار کاسته و از طرف دیگر امید به کاهش بیشتر نرخ باعث شده تا متقاضیان واقعی نیز خریدهای خود را به امید کاهش بیشتر قیمت به تعویق بیندازند. رینگ معاملاتی بورس کالا روز چهارشنبه ۵ آذر میزبان عرضه ۱۳۰ هزار تن انواع میلگرد با نرخ پایه ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بود. برای این میزان محصول تنها ۹ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا به ثبت رسید و درنهایت نیز یک هزار و ۵۰۰ تن انواع میلگرد در عرضه‌های روز چهارشنبه بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. اگرچه قیمت پایه میلگرد در بورس کالا نیز ظرف یک ماه اخیر روند کاهشی داشته و از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در هفته ابتدایی آبان‌ماه با کاهشی ۲۳ درصدی به قیمت فعلی رسیده است.

با وجود کاهش قابل تامل بهای پایه میلگرد اما همچنان این نرخ فراتر از حد مورد قبول بازار است؛ چرا که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای هر کیلوگرم میلگرد به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل و سود معقول تاجر، این قیمت به حداقل ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان خواهد رسید که این قیمت بسیار بالاتر از حد انتظار فعلی بازار است. در شرایط فعلی بازار مقاطع فولادی که انبارها انباشته از محصول هستند و میزان تقاضای واقعی به علت سرمای هوا به حداقل رسیده، خریدار تعیین‌کننده قیمت در بازار به‌شمار می‌رود. در این شرایط برگشت بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد به کانال ۹ هزار تومان دور از انتظار نیست. درحالی که فعالان بازار نیز در انتظار کاهش بهای مقاطع فولادی هستند، طبیعی است که انگیزه‌ای برای خرید میلگرد با قیمت پایه ۹ هزار و ۶۰۰ تومان وجود ندارد./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×